Om half acht zitten we aan het ontbijt. De tassen zijn al gepakt. Het ontbijt is weer anders, erg gevarieerd. We lopen in een paar minuten naar de bus die op het vrijheidsplein staat. Om half 9 rijden we via de buitenwijken van Tbilisi richting oosten. Al snel rijden we door een heuvelachtig kaal landschap. De weg is niet best. Na een uur rijden kopen we bij een kotje brood voor de picknick.

IMG_0250Dit had je zelf nooit gevonden. Marie Josee koop de hele broodvoorraad op en komt drie broden te kort. We nemen de afslag David Gareja en de weg wordt slecht.  In Ubudno stopt onze chauffeur Edward bij een restaurant. We krijgen drie broden gratis. Op de terugweg gaan we hier aan leggen. Om kwart over elf komen bij het kloostercomplex van David Gareja aan.

IMG_0255Wij bezoeken het klooster terwijl Marie Josee de picknick gaat voorbereiden. We krijgen drie kwartier voor het bezoek maar na twintig minuten hebben we het wel gezien. Dit komt om heel veel ruimtes niet toegankelijk zijn. Het was mooi maar heeft niet aan de verwachting voldaan. De lunch was overheerlijk en erg uitgebreid. Om 1 uur vertrek ik met een aantal andere groepsleden voor de wandeling naar de fresco’s.

P1020690Het is een pittige klim en Jose besluit om terug te keren. Een verstandige keuze die door een paar anderen gevolgd wordt. Het is 800 meter stijl omhoog klimmen en klauteren. Boven op de Bergkam hebben we een prachtig uitzicht. Als we over de kam langs de afgrond lopen, dan zien we de eerste grotten.  We lopen door en sommige bevatten fresco’s. Grot nummer 36 is erg mooi.

IMG_0266Theo klimt naar boven naar grot 41 maar deze is niet speciaal. Aangezien dit een lastige klim is, sla ik deze grot over. We lopen terug, en genieten van het landschap. We kijken recht op Azerbeidzjan en T-mobile stuurt mij een sms met ‘welkom in Azerbeidzjan’. Binnen een kwartier hebben we de afdaling gedaan. We zijn ruim anderhalf uur onderweg geweest en hebben drie kilometer gelopen.

P1020704We vertellen onze ervaringen aan de rest van de groep en dan rijden we dezelfde weg terug. In het restaurantje waar we de broden hebben gekregen bestellen we allebei bier. We zitten heerlijk onder een overkapping en hebben een prachtig uitzicht. Het is een prachtige licht bewolkte dag met volop zon. Dit is echt genieten en we drinken een paar pintjes. Om vier uur vervolgen we onze route richting Telavi.

P1020717Het kale landschap verandert in groen bergachtige vegetatie. Onze chauffeur Edward kiest voor een goede weg, die om is, maar wel sneller. We rijden door leuke dorpjes waar de mensen langs de weg fruit verkopen en moeten soms inhouden voor herders met koeien. Om kwart voor zeven komen we bij Lali’s guesthouse in Telavi aan.

P1020723We krijgen de sleutel van kamer 8, een kleine schone blauwe kamer met douche en toilet. Op de veranda is de tafel al gedekt. Het uitzicht is prachtig. Om half 8 krijgen we de soep met rijst, wortel en aardappel. Smaakt prima net als het kaasbrood, de tomaten en komkommers.

P1020727De gevulde paprika laat ik aan mij voorbij gaan. Het hoofdgerecht is vlees met aardappels. Het nagerecht bestaat uit twee soorten meloen. De wijn vinden Jose en ik niet lekker. Een tegenvaller want we hadden hier veel goede berichten over gehoord. Ik drink bier en Jose water. Het is heel gezellig en we hebben tranen gelachen. Om 9 uur gaan we naar onze kamer om te lezen en te schrijven. Het was weer een hele mooie dag.