Vandaag weer hetzelfde ritueel: om half acht ontbijten, om 8.20 uur naar de bus wandelen en om half 9 vertrek naar de volgende bestemming. Om 9 uur maken we een fotostop bij het Jvari klooster. Dit is prachtig gelegen op een berg. Binnen is het sober en het grote kruis is dominant aanwezig. Een gids geeft uitleg over de poster die we in alle kerken hebben gezien.

IMG_0394Op de grond ligt Sidonia die het gewaad van Jezus gekruisigd heeft. Links staan alle heiligen van Georgië. Om kwart voor tien vertrekken we weer. Een kwartier later zijn we in Mtchenka. Allereerst bezoeken we de Sventiskhovali kathedraal. Dit is het mooiste gebedshuis tot nu toe. Hele mooie fresco’s en iconen. Achterin de kathedraal is een gebedsdienst bezig.

IMG_0390Buiten is een toren en op het binnenplein worden door een priester twee beertjes gelost en aan een ketting gelegd. Traditie van het land maar erg zielig. Dan lopen we naar de Samtavro kathedraal. Een nonnenklooster waar we niet mogen fotograferen.  De nonnen poetsen zich gek op de kandelaars. Voor drie Lari kopen we een boekje met mooie foto’s. Dan lopen we met Marie Josee naar een klein terrasje.

IMG_0443We bestellen drie koffie en een heerlijke kaaskoek. De lekkerste Turkse koffie die ik ooit op heb. Marie Josee trakteert en moet aan de zwaar geschapen mamoetschka 5 Lari afrekenen. Om half twaalf is iedereen weer terug bij de bus en zetten we onze excursie voort. We nemen de Georgian military highway en kopen bij een bakker brood voor de picknick. Om 1 uur stoppen we net voorbij Passanauri.

IMG_0441Hier gaan we lunchen. We zijn niet de eersten die dit hier gedaan hebben. Het is net een vuilnisbelt. Erg Jammer. Een flinke ploeg helpt Marie Josee mee met het snijwerk. We eten aan de overkant van de weg zittend op een betonnen vangrail . Een wilde rivier stroomt achter ons. Het is weer heerlijk. Klokslag twee uur rijden we weer verder het Kaukasus gebergte in. De route is prachtig en we stijgen flink.

IMG_0454Langs de weg zien we bijenkasten en honingverkopers. We rijden door Gudauri een skioord in het hooggebergte. Dan wordt de weg erg slecht en hotsebotsen we in een laag tempo over de pas op 2395 meter hoogte. Om kwart over vier komen we in Kazbeghi aan. Op het centrale plein stappen we uit en kopen bij de supermarkt water en bier.

P1020952Na een half uur rijden we naar  ons hotel Ilia State University (1823 meter) Dit ligt best afgelegen. We krijgen de sleutel van kamer 9. We brengen de tassen naar de kamer en gaan beneden lezen en internetten. Ze hebben gratis WiFi. Dit had ik niet verwacht.

P1020960We nemen allebei een heerlijke douche en om acht gaan we naar de dining room waar een buffet voor ons klaar staat. Weer prima verzorgd met voor-, hoofd- en nagerecht met koffie of thee na.Er is geen wijn dus drinken we allebei nog een fles bier.  Op het terras op de 1e verdieping roken we nog een sigaar.

P1020969Ik stuur nog een mail naar mijn vader terwijl Jose in haar ebook leest. Tegen 11 uur gaan we slapen. Dit keer onder een dekbed en deken. Het zal fris worden vannacht.