Vertrek 09.14 uur            Rijtijd: 6 uur en 41 minuten          Afstand 580 km
Verbruik  5,7 l/100km      Gemiddelde snelheid    90,0 km/uur

DSCF5528Om kwart over acht zitten we al aan het ontbijt. Wederom een erg goed verzorgd buffet. We hebben een tafeltje aan het raam met een leuk uitzicht. Het is opvallend hoe druk het in de hotels is. Op de hotelkamer vullen we onze Alaska bekers met koffie voor onderweg Omdat de receptie onbemand is, leg ik de sleutelkaarten achter de balie. We stoppen de bagage in de auto in zijn klaar voor wederom een lange rit. Het weer valt niet tegen en het is droog.

DSCF5522De BMW navigatie stuurt ons links af maar al snel merken we dat we de verkeerde kant uit gaan. Ons doel is de poolcirkel bij  Jokkmokk. Het is dus keren op de weg geblazen.  Plotseling zien we een rendier over steken. Het beest zit slecht in zijn vacht, maar het is wel een mooi gezicht. We rijden terug door Arvidsjaur en nemen de E45. Na anderhalf uur komen zijn we 8 kilometer ten zuiden van Jokkmokk bij de poolcirkel. Hier staan een paar borden en is een groot restaurant.

IMG_1406Volgens mijn Spyglass app staan we inderdaad op 66 graden en 33 minuten noorderbreedte. In het souvenirwinkeltje kopen we een T-shirt, voor de verzameling J, een pet en een certificaat. De inwendige mens wordt gesterkt met een lekker bakkie koffie. Na ruim een half uur vervolgen we onze weg. Al snel begint het te regenen. Dat zijn we gewend, maar het kost wel meer inspanning om de plassen op de weg te ontwijken.

IMG_1411We volgen de E45 tot Galliavaere en nemen dan de E10 richting Lulea. Bij Leipojarvi slaan we af naar de 394 naar Tarendo. De wegen zijn goed en we mogen 90 of 100 km/uur rijden. Bij Pajala volgen we de borden Finland en bij Kolari passeren we de grens tussen Zweden en Finland. Hier is het een uur later. We negeren de aanwijzingen van ons navigatiesysteem en volgen de route uit onze beschrijving.

DSCF5542Dit hadden we achteraf beter niet kunnen doen, want we rijden zo’n 65 kilometer om. We razen met 100 km per uur over de Finse snelweg en slaan bij Muonio rechts of richting  Kitilla. Het is nog 65 kiometer naar Sirrka. Hier volgen we de aanwijzingen van de routebeschrijving en zonder problemen komen we bij Hotel Hullu Porro in Levi aan. We krijgen de sleutel van kamer 271 en nemen eerst een lekker bad en een douche.

scaniphone37Beneden bel ik naar het bejaardentehuis en controleer ik het laatste nieuws via mijn iPhone. Helaas hebben we alleen draadloos internet in de lobby van het hotel. In het Rock Star cafe gaan we dineren. Jose neemt een portie spareribs en ik voor de afwisseling een Angus Burger. We nemen er allebei een glaasje wijn bij (5,90 euro per glas). Het eten smaakt prima en we kletsen met Hans en Rita, het stel dat drie weekse Karlsson reis maakt.

scaniphone38Dan gaan we naar onze kamer. Tijd om het reisverslag bij te werken en wat te lezen. Lekker relaxed. Morgen hebben we geen reisdag en we hopen op beter weter. Positief gedacht: slechter kan niet.