Om half 9 maakt de wekker ons wakker. We hebben weer uitgeslapen en starten rustig op. Zjuutje, thee en voor de liefhebber een broodje. Om half 10 brengen we de bagage naar beneden. Deze wordt per express naar het hotel in Tokio gebracht. Dan hoeven we die niet morgen met de Shinkansen mee te nemen en vanavond niet pers’s voor 6 uur in het hotel te zijn om de boel af te leveren.

IMG_3879Deze service is onderdeel van de excursie die we geboekt hebben. We kopen weer twee dagkaarten voor de bus en trekken er op uit.
Onze eerste bestemming is het ‘Imperial Palace’. Het regent dus we lopen met de paraplu door het keizerlijk park.
We hebben pech, het paleis is op zondag gesloten en dus niet op visite bij de overkant. We lopen het park uit op zoek naar een bushalte. We willen het ‘filosofenpad’ gaan lopen.

IMG_3881Dit is een tip van Luc, die dit gisteren gedaan heeft. We stappen op bij Kawaramachi Imadegawa en wachten bus 102.  Bij halte Ginkakuchi-michi stappen we uit. We volgen de mensenmassa en lopen door een straatje met allemaal souvenir winkeltjes. We hebben zin in koffie en bij café en bar Bear drinken we allebei een heerlijke americano. Dan lopen we naar de eerste tempel: de Ginkaku-ji, ook wel het zilveren paviljoen genoemd.
IMG_3885We betalen ¥500 per persoon entree en volgen het aangegeven pad. We zien meteen de tempel die in een prachtige tuin ligt. Het is erg druk maar dat stoort ons niet. Op ons gemak wandelen en klimmen we door de tuin. Op het hoogste punt hebben we een mooi uitzicht op Kyoto. Als we de tempel verlaten komen we Kees, Annelies en Margriet tegen.

IMG_3889Zij hebben het hele stuk van het hotel af gelopen.
We lopen weer langs de weg met souvenirwinkels. Het is een drukte van belang. Bij een tent verkopen stukken open haard hout. De Japanners staan te dringen om zo’n stuk hout te kopen om het vervolgens van Japanse karakters te voorzien. De beschreven stukken hout worden bij het tentje weer ingeleverd. Het is Obon, de dag dat men overleden verwanten herdenkt.

IMG_3903Bij een leuk winkeltje nog een tasje gekocht.
We volgen het grinten pad langs het riviertje. Een schitterend gezicht. Het is inmiddels half 1 en we krijgen trek. Bij een café gaan we lunchen. José bestelt een mixed sandwich en ik een ham sandwich met een Sapporo biertje. We moeten lang op onze bestelling wachten. De logistiek kan heel wat verbeterd worden.

IMG_3912Als we de drank en de sandwich krijgen dan blijkt het het wachten waard geweest. Het smaakt voortreffelijk. We vervolgen onze filosofische toer en wandelen op ons gemak langs de tempels. Bij de Nyakouji-jinja, een tempel met schrijn, nemen weer rust. We trekken een Cola uit de automaat en drinken deze op een bankje op. We genieten van de prachtige tempel. In het kleine tempeltje staat een groot beeld van een krijger.

IMG_3914We lopen langs de Eikan-do naar de Nanzen-ji. Dit is de laatste tempel van de tocht en wat ons betreft ook de mooiste. Een grote tempel, met kleine tempels, die aan het begin van de Japanse Zen geschiedenis heeft gestaan. Het is weer bloedheet maar we nemen toch de tijd om de tempels te bezichtigen.
Dan lopen we richting centrum .  We zijn weer aan een rustpauze toe en bij de Kyoto Traveller’s Inn drinken we een bier en een ice koffie.

IMG_3916Hier hebben ze gratis wifi dus neem ik met mijn iphone het laatste wereldnieuws door.
Dan lopen we verder naar de Kawaramachi dori. We komen veel tempels tegen, maar deze laten we links liggen. Ons tempelgevoel is geheel bevredigd. Bij de Kawaramachi slaan we rechts af. Dit blijkt achteraf een verkeerde keuze te zijn geweest. Daarom nemen we de bus richting Gion en lopen we naar het winkelcentrum.

IMG_3938Onderweg vraagt José de weg en de Japanner vertelt vijf keer met handen en voeten waar we naar toe moeten. De sluitspier van José moet hard werken. Het was een ware one-manshow, een giller. Maar hij bedoelde het goed.
Na wat zoeken vinden we de bewuste winkel. José zoekt tussen de afgeprijsde yukata’s, maar kan niet slagen. Ik ben weer aan rust toe en we gaan op een pleintje mensen kijken.

IMG_3949José gaat terug naar de winkel en komt met een mooie yukata terug. Niet afgeprijsd maar wel goede kwaliteit en een hele mooie.
Dan nemen we bus 10 terug naar Karasuma Manatumachi. Bij McDonalds eten we een menuutje en bij de 7-eleven kopen we nog een koek voor het ontbijt en een biertje.
Als we bij het hotel aankomen zitten Kees, Annelies, Margriet en Luc op het terras. We kletsen wat en als zij gaan eten, gaan wij naar de kamer.

IMG_3961Lekker douchen en onze vermoeide voeten rust geven.
Het was een prachtige dag en we hebben het gevoel dat we alles uit Kyoto gehaald hebben. Een goede nachtrust hebben we wel verdiend. Morgen de laatste stad op ons lijstje. Met de Shinkansen op naar Tokio.