IMG_3966Na een onrustige nacht voor allebei, starten we de dag met een sapje en een paar bekers thee. Onze grote bagage is al weg en dus vertrekken we om half 9 met de kleine rugzak naar het metrostation. Luc regelt voor iedereen de kaartjes. Op het grote station van Kyoto aangekomen staan we meteen op de Shinkansenafdeling. We moeten op perron 11 zijn op de plaats van wagon 4.

DSCF0560Omdat onze trein pas om 9.32 uur vertrekt hebben we volop de tijd om treinen te kijken en te fotograferen. Wij hebben de plaatsen 13 B en C. we zitten luxe met veel beenruimte. De snelheid waarmee de trein rijdt valt eigenlijk tegen. We hadden het sneller verwacht. Onderweg hebben we nog 3 stops: in Nagoya, Shin-Yokohama en Shinagawa. Voor 600 yen hebben we ook nog een lekkere koffie gedronken. Om kwart voor 12 arriveren we in de hoofdstad.

SAMSUNG DIGITAL CAMERAHet is hier nog warmer dan we al gewend zijn. Met een anderen trein gaan we naar Ueno station naar de wijk waar we de komende dagen verblijven. We worden daar met een bus opgehaald, maar dat duurde allemaal nog al lang. Het is vandaag feestdag en de chauffeur was blijkbaar vrij. In de hitte hebben we minstens een half uur gewacht tot er iemand verscheen. Komen ze ook nog met een busje voor 7 personen.

DSCF0574Daar gaan wij in mee en de rest volgt met taxi’s. de rit was niet zo lang en tegen enen arriveren bij hotel Suigetsu Ohgaiso. De kamers zijn nog niet klaar, dus wachten we braaf. Als we dan eindelijk de sleutel krijgen is de kamer een verrassing. Een minihok waar je de tassen eigenlijk niet fatsoenlijk kwijt kunt. Maar we zijn creatief, zetten de boel een beetje anders en dan moet het zo maar lukken. Uiteindelijk zijn we hier alleen om te slapen en te douchen.

DSCF0581Om twee uur gaan we met Luc op verkenning in de buurt en wat eten. Het beoogde restaurant Colorado bestaat niet mee en daarom zoeken we een alternatief. We komen terecht in een soort cafetaria waar we heel voordelig eten. De kwaliteit was er dan ook naar. Na de lunch lopen we door kleine straatjes en komen dan in het park uit. Daar zijn verschillende musea en een dierentuin. Op de plaats waar we op de bus stonden te wachten splitst de groep zich.

DSCF0601In eerste instantie gaan we met z’n tienen naar de winkelstraat die op een markt lijkt. Op het laatst zijn we met z’n zessen over: Annelies, Kees, Margriet, Luc en wij samen. We kijken er nog wat rond, maar gaan op zoek naar een koele en verfrissende pint, omdat we sissen. Gemakkelijk is dat niet. We belanden in een kleine tent waar mensen aan tafel op z’n Koreaans zitten te barbecueën. Het ziet er leuk uit.

DSCF0608Een grote pot met gloeiend houtskool, een rooster erop en een afzuigkap erboven. We bestellen 6 pinten en komen al snel in contact met 2 heren die aan de tafel naast ons zitten. Zij trakteren ons op een kleine barbecue. Op tafel komen 2 potten te staan en we bakken varkensvlees, beef en tong. De mannen krijgen er een speciaal drankje bij. Het is een grote pul met ijs en saké en daarbij een flesje Hoppy. Dat moet bij elkaar. Het rietje is geen rietje.

DSCF0610Wij vrouwen bestellen voor onszelf maar een glas bier. Er wordt een uitgebreide fotoreportage gemaakt. De oudste man, die iets met beveiliging doet, wil de foto’s wel hebben, maar dan via de mail van zijn maat. Volgens ons mag zijn vrouw hier niks van weten. Ze nemen afscheid van ons en wij willen nog wat drinken. Dat krijgen we niet meer. Dan blijkt dat alles voor ons is betaald. Helemaal gek.

DSCF0620We gaan weer op stap en belanden dan in een sushirestaurant met lopende band. Alles heeft een vaste prijs, je betaalt 136 yen per bordje. Na de maaltijd worden de bordjes geteld en dan afgerekend. Voor onze neus stond de kok aan één stuk door sushi te knutselen. We eten sushi met garnalen, krab, zalm, paling. Ze zijn heerlijk.

DSCF0630Tot slot lopen we terug naar het hotel. Inmiddels is het buiten iets koeler, maar naar onze normen nog hartstikke warm. In de lobby van het hotel nemen we met zijn vijven nog een afzakkertje, terwijl Luc gaat onsen. Om 9 uur gaan we naar onze suite nummer 4318. Tijd om het zweet van Tokio eraf te spoelen. Het is vandaag een bloedhete dag geweest, met onverwachte leuke en gezellige verrassingen.