José is om 7 uur al aan de wandel. Ze maakt een kort rondje om het hotel, luistert naar de vogels en maakt een paar foto’s. Om kwart voor 8 word ik uit een diepe slaap wakker gemaakt. Een half uur later zitten we aan het ontbijt. Om 9 uur wandelen we naar het Kremlin. Dit is dicht en we kunnen alleen de buitenkant zien. De meeste kerktorens staan in de steigers. Het is allemaal een beetje vervallen. Rostov kan mij niet bekoren.

Voordat we vertrekken drinken we in de ontbijtzaal nog een kop slappe koffie. Klokslag 10 uur vertrekt de Mercedes Sprinter en al snel rijden we op een lange rechte snelweg en zien houten huisjes en berkenbossen. Gelukkig heeft Marie-Josee de plattegronden van Jaroslavl en Kostroma voor ons gekopieerd. Na anderhalf uur rijden bereiken we Yaroslavl. Valerie parkeert de bus achter het Kremlin aan een riviertje.

IMG_1946We lopen om het Kremlin heen naar de ‘church of Elijah the Prophet’. Deze ligt aan een groot plein, tegenover het gemeentehuis.  De restanten van de 9 mei viering zijn nog zichtbaar. De kerk is mooi. Veel oude fresco’s en iconen. Als we deze pracht en praal gezien hebben lopen we richting Wolga. Langs de langste rivier van Europa ligt een brede boulevard. Hier flaneren de inwoners van dit oud Russisch stadje.

IMG_1982Het is prachtig zonnig weer, 27 graden en de lucht is strak blauw. Het is inmiddels half twaalf en we wandelen door de brede lanen. We pikken nog even een klein kerkje mee. Opvallend was dat er een aantal iconen verdwenen was. Dan zien we een aantal terrasjes. We kiezen het ‘Van Gogh’ terras en bestellen 2 cappuccino’s (180 roebel). Deze smaken prima. Het is inmiddels 12 uur geweest dus bestel ik een pilsje.

IMG_1951Helaas zit dit niet in het assortiment van Van Gogh. We vragen de rekening en verkassen naar de overkant. Hier zit Gerard met zijn meisjes en wordt wel bier getapt. Ik bestel een halve liter lokaal bier en José neemt nog een cappuccino. Het is hier goed toeven en de tijd vliegt. Om half 1 lopen we terug richting bus, waar we om 1 uur moeten zijn.

IMG_1980Halverwege staan een aantal souvenirtentjes waar we een kalender met kloosters en kerken kopen. Hebben we een mooie herinnering.
We zijn precies op tijd terug en iets over enen vertrekken we uit deze mooie plaats. Echt een stuk leuker/gezelliger dan Pereslavl.
Valerie rijdt weer goed door en we hebben veel leut om de Sta Caravan van Loes. We lachen tranen met tuiten maar een aantal groepsleden snappen onze humor niet.
SAMSUNG DIGITAL CAMERA
Om kwart voor drie komen we in Kostroma aan. Valerie brengt ons meteen naar de ‘Monestry of St Ipaty’. Hier hebben we twee uur de tijd om het klooster en de omgeving te verkennen. We wandelen eerst in het wijkje en zien oude authentieke huisjes. Dan bezoeken we het klooster (100 roebel p.p.).
Het is mooi maar ik merk dat ik mijn kloosterverzadiging bereikt heb. We vereren het kleine museum ook met een bezoek.

SAMSUNG DIGITAL CAMERADan wandelen we langs de Wolga. Hier staat veel wind er is niet veel te zien. Na een uur hebben we het eigenlijk wel gezien. We lopen met de ziel onder de arm, bekijken het kleine marktje en gaan bij de bus zitten. Al snel krijgen we gezelschap van andere groepsleden. Om half 5, een kwartier voor planning vertrekken we richting hotel. Annemarie wordt halverwege afgezet want ze wil de markt bezoeken.

IMG_2022We krijgen de sleutelkaart van kamer 219 van Hotel Volga. Yippie we hebben gratis WiFi op de kamer. José neemt de laptop en ik de IPhone en we surfen er lustig op los.
Het verslag van het NOS journaal over de viering op het Kremlin is indrukwekkend.
Dan gaan we naar de supermarkt en kopen bier, cola water, pinda’s en koeken (182,50 roebel).
Tijd voor een verfrissende douche en we surfen nog wat over het internet.

IMG_2008Om half 8 gaan we naar het Restaurant van het hotel. Omdat hier een bruiloftsfeest gaande is worden we naar het dakterras gestuurd. José bestelt zalm met gegrilde groenten en ik een beef stroganoff. Smaakt prima met de biertjes.
De lucht begint de betrekken, de wind zet aan en we moeten naar het overdekte deel van het dakterras verhuizen. Daar nuttigen we onze maaltijd aan een lage salontafel.

IMG_2029Het eet niet handig, maar zo kunnen we wel al vast wennen aan de volgende vakantie. Even later schuiven Jean, Frans en Annemarie aan. We kletsen gezellig en de tijd vliegt voorbij.
Na het splitsen van de rekening lopen we naar onze kamers en nemen we met Marie-Josee het programma van morgen door. We krijgen de plattegrond van Soezdal en weten welke toeristische attracties we zeker moeten bezoeken, en wat we eventueel kunnen overslaan.

SAMSUNG DIGITAL CAMERAHet is inmiddels bijna twaalf uur en tijd om ons vermoeide lichaam wat rust te geven. Morgen weer een dag.