We hebben uitgeslapen en voor vandaag een rustige dag gepland. Dat komt goed uit, want ik heb barstende hoofdpijn. Dat komt vast van de lucht hier in het hotel. Vannacht al 2 mollen op en om 9 uur nog eens 2. als we opstaan is het prachtig weer, dus snel wegwezen hier. Eenmaal buiten zakt de hoofdpijn vlug. Het komt dus vast en zeker van de muffe, vochtige stanklucht van het hotel.

ak-041De temperatuur is heerlijk. Nog een beetje fris. We wandelen naar Chilkat restaurant voor een ontbijt. Helaas op zondag gesloten. Dan maar naar Bamboo. Daar krijgen we voor $9,95 p.p. een joekel van een ontbijt, met spek, kaas, toast en gebakken aardappelen. Het is met koffie erbij een goed begin van de dag. Bij het VVV halen we een krantje van Haines. Daarin staat een wandeling van een klein uur. Precies iets voor ons. We beginnen in Mainstreet en komen eerst bij het Sheldon museum, dat gesloten is. Ook het hamermuseum slaan we over. We timmeren zelf wel aan de weg. We slingeren door de straatjes en zien het kleinste huis, de school, het park en het kerkhofje. Dan zijn we aan het water. Per ongeluk slaan we verkeerd af. Een groot geluk achteraf. We zien een man met een verrekijker naar het havenhoofd turen. Daar zit dus een Bald Eagle. Hij is heel ver weg, maar we zien de witte kop afsteken tegen de donkere achtergrond. Dan gaan we de goede kant op en zien dezelfde man met een groepje mensen naar een boom kijken. Jeetje, zit daar een joekel van een Golden Eagle. We mogen even de verrekijker lenen. Wat een prachtbeest. Phons probeert de vogel op de foto te krijgen, maar dat lukt helaas niet. De camera lijkt kuren te krijgen. Jammer. Dan maar verder.

ak-042.JPG-for-web.jpg-for-web-LARGEOp het piertje van de Lighthouse zien we de Bold Eagle niet. Hij zit aan de achterkant. Maar omdat het geluk met ons schijnt te zijn, komt het prachtbeest laag langs vliegen. Hij/zij was verjaagd door een vissersboot. We zien de vogel in de verte neerstrijken op een wortelstok op het strandje. Wij er op af natuurlijk. Via een RVpark, door de zooi klauteren naar beneden. Over de keien en het zeewier komen we steeds dichterbij. Intussen heeft Phons gemerkt wat er mis is met de camera. Een knopje verschoven. Hij maakt prachtige foto’s. tot de Bald Eagle opvliegt en een eind verderop gaat zitten. Voor ons tijd om terug te gaan. In de Pioneersbar, achter het Lighthouse, drinken we een Heineken en een witte wijn. We zweten als postpaarden. Blij bekijken we de mooie foto’s. na de drankjes gaan we toch nog even terug naar de boom met de Golden Eagle. Stel je voor dat hij daar nog zou zitten. Tot onze grote verbazing is dat zo. Toch nog een goede foto.

ak119Dan slenteren we terug naar het stadje, sjokken er nog wat rond en gaan rond 4 uur naar het shit hotel. We pakken bier en cola uit de auto en gaan als echte low-budgetters op de boomstronk voor het hotel zitten. Eigenlijk willen we lezen, maar de luchtshow van de Eagles is mooier. Door het zonnige weer komen ze naar het water. Met de verrekijkers genieten we met volle teugen. Als het frisser wordt gaan we douchen.

DSCF0358’s Avonds eten we weer bij de Lighthouse. Saai misschien, hetzelfde als gisteren, maar de zalm verveelt nog niet. Na het eten drinken we nog wat bij de Bamboobar. Daar begint om 9 uur een Californische muts met haar optreden. Allemaal treurige liedjes over de liefde. De wijn is niet te zuipen, Heineken wel. Om half 11 verlaten we de bar. Buiten is het gewoon koud en er staat een straffe wind. Gelukkig hebben we de spijkerjasjes meegenomen. Nog een nachtje in dit miserabele stinkhol. Morgen naar Haines Junction en slapen we in een motel.