We starten vandaag op ons gemak. Eerst lekker op ons terras ontbijten. De zon schijnt en de lucht is blauw. Hopelijk houden we het vandaag een keer droog. Om tien uur lopen we richting bushalte. Hier aangekomen moeten we ruim een kwartier wachten. We hebben een zitplaats en een klein half uur later staan we op het perron van metro station EUR Fermi.

P1010826We stappen bij halte Colosseo uit. Boven aan de trap van het metro station is het erg druk. We strijken neer op een terras met uitzicht op het oude gebouw. Hier kost een cappuccino 4,90 euro. Dat hebben we er niet voor over. We lopen 300 meter verder en drinken aan de toog een cappuccino voor 1 euro per kop. Dan lopen we door naar de Sint Jan van Lateranen. Dit is een paar kilometer lopen.

P1010828De gebouwen op de route zijn prachtig. We komen bij het plein S. Giovanni in Laterano aan. Hier staat een prachtige obelisk. De toegang tot de kerk is gratis en het interieur adembenemend. Deze kerk maakt meer indruk op ons dan de St. Pieter bij ons laatste bezoek. De sfeer is veel relaxter. We bezoeken een gebedsdienst en Jose krijgt kippenvel bij het zingen van de liederen.

IMG_2431In de souvenirshop kopen we een paar kleinigheidjes. Na twee uur genieten lopen we via de Via Claudia naar het Colosseum. De drukte bij de ingang van het Forum Romanum valt mee. We besluiten om een restaurantje te zoeken. Vlak bij het Colosseum strijken we neer op een terrasje en bestellen we een halve liter witte wijn en twee pizza’s Capprisosa. Smaakt prima en omdat de wijn zo lekker is bestellen we nog een halve liter.

IMG_2441Het is toch vakantie. Dan gaan we op zoek naar de kerk San Pietro in Vincoli. We lopen door een mooi park en komen uiteindelijk bij de San Maria Maggiore uit. Dit is een sober gebedshuis. We vervolgen onze zoektocht naar de San Pietro in Vincoli. Uiteindelijk bereiken we via een flinke trap dit doel.

P1010852Deze kerk is geen onderdeel van een wandeling van 100% Rome gids, maar omdat de Mozes van Michelangelo hier te bewonderen is, zijn we hier naar toe gegaan. De Mozes is prachtig, maar de kerk kan niet tippen aan de Sint Jan van Lateranen. Terwijl ik de Mozes bewonder woont Jose een deel van een mis bij en gaat zij naar de communie. Dan kopen we een flesje water en lopen we naar metro station Cavour.

IMG_2443Het is druk en we moeten staan. Als we bij het busstation van Eur Fermi aankomen, staat lijn 70 al te wachten. We bezetten de laatste twee zitplaatsen en moeten wachten op de chauffeur. Tegen 18.00 uur komen we op de camping aan. In het winkeltje kopen we brood en bier en dan vallen we moe maar voldaan neer op ons terras.  We zijn blij dat de we de slippers aan kunnen doen.

IMG_2486Het is nog steeds prachtig weer en goed toeven op onze buiten.Jose maakt weer een heerlijk bak salade en we kletsen na over deze mooie dag. Van de douche knappen we op en om half 10 lopen we naar de Gelateria voor ons dagelijks ijsje. Vanille en stratiatella en chocolade en bosvruchten. Tegen half 11 kruipen we ons bed in. Het is tijd om de vermoeide ledenmaten rust te geven. Rome bezichtigen is prachtig, maar erg inspannend.