Om 8 uur zitten we aan eend heerlijk ontbijt. Dit keer geen eieren, maar wel allerlei ander lekkernijen. Om tien voor negen vertrekken we naar het noorden van Armenië. De route is weer door een prachtig groen landschap. Om tien over tien stoppen we bij een benzinepomp in Vahagnadzor. Plassen, roken en koffie drinken (200 dram, nog geen €0,40). Om half elf rijden we verder.

P1030357We stoppen bij een supermarkt om inkopen voor de picknick te doen. Tegen twaalf uur zijn we bij het Sanahin klooster. Dit ziet er heel anders uit dan wat we gewend zijn. Het staat niet voor niks op de UNESCO werelderfgoedlijst. Een oude dame maakt voor ons de bibliotheek open. Al snel is duidelijk dat er een verschil tussen het geloof van Armenië en Georgië is.

P1030365Dit is de eerste keer dat we bij een toeristische attractie stalletjes met souvenirs zien. Om 1 uur rijden we naar de picknick plaats. Zo’n 10 minuten rijden. De picknick is weer goed. We hebben alleen veel last van de wespen. Om twee uur rijden we naar Haghpat. Onderweg zetten we de wandelaars af. Ik ga niet mee omdat ik mijn hoofd flink gestoten heb bij het zoeken van de bagage in de kofferruimte  van de bus.

IMG_0838Op het aangekondigde programma is geen peil te trekken. Erg chaotisch en onvoorspelbaar. Jammer voor een excursie die 22 euro voor de groep kost. Zeven groepsleden wandelen naar het klooster. I.p.v 3 uur is het maar een uur wandelen. Wij laten ons met de bus naar boven brengen. Haghpat staat ook op de UNESCO lijst en lijkt heel veel op het Sanahin klooster. Als we uitgekeken zijn, zijn de wandelaars gearriveerd.

Zij hebben er 45 minuten over gelopen. We drinken op het terras een biertje en om kwart voor vier dalen we af naar ons hotel. We komen om half vijf in het Avan Dzoraget hotel aan. We krijgen de sleutel van kamer 25. Buiten op het terras drinken we wijn en bier en lezen en internetten we. Heerlijk rustig met uitzicht op de Debed rivier en de heuvels. Om half 8 is het etenstijd.

P1030410We zitten met z’n allen aan een lange tafel. Deze is prachtig gedekt. De tafel staat bomvol en we hebben weinig ruimte. We bestellen er een heerlijke fles droge witte wijn bij (7000 Dram). Het hoofdgerecht is kip met groenten mix. Smaakt prima. Buiten roken we nog een peuk en tegen half twaalf gaan we slapen.