Vertrek 10.53  uur Rijtijd: 4 uur  33 minuten           Afstand 322 km
Verbruik  5,7 l/100km      Gemiddelde snelheid    68,1   km/uur

DSCF5756We staan om 8 uur op. Jose hoest weer wat minder, maar is nog steeds erg moe. We ontbijten in een bijna lege zaal. Alle gasten zijn vertrokken. Het weer is helemaal omgeslagen. Het regent dat het giet, wat een verschil met gisteren. Het ziet er allemaal veel minder leuk uit. Na het ontbijt breng ik de koffers alvast naar de auto. We gaan in de lobby van het hotel wat lezen. Met dit weer is een kort wandelingetje zelfs geen optie.

DSCF5759Tegen elf uur checken we uit en rijden we naar Svolvaer. Na een half uur komen we hier aan en we parkeren de auto bij de supermarkt. We leveren ons statiegeld in (16,5 NOK) en kopen broodjes en sinaasappels. Dan wandelen we door het winkelcentrum en bezoeken we het plein. We kopen een Lofoten Kalender 2013 (98 NOK). In de volgende winkel zien we dezelfde kalender voor 112 NOK liggen.

DSCF5762In bakkerij waar we gisteren hebben gezeten, drinken we een koffie en een thee. We winkelen nog wat verder en zien een prachtige Noorse trui. Jose staat erop dat we de trui kopen. Hij is aan de prijs, 1899 NOK maar op de ferry naar Kiel krijgen we 250 NOK aan BTW terug. Dus valt de prijs mee voor een schitterende wollen trui. Dan besluiten we naar de ferry te gaan. Het spoelt van de regen en we zijn de eersten.
DSCF5763In het restaurant leen we wat en drinken we koffie en thee. We hebben een reservering voor de ferry van 16.00 uur. Om 15.00 uur krijgen we te horen dat de ferry in verband met het slechte weer niet zal varen. We worden naar Lodingen gestuurd. Dit is anderhalf uur rijden. Na 100 kilometer in de stromende regen gereden te hebben komen we op de plaats aan waar de ferry vertrekt.

DSCF5765Het is hier hartstikke druk en een boot wordt vol geladen met auto’s. Om half vijf vertrekt de ferry. Twintig minuten later komt de volgende al. Dat gaat goed, denken we, maar we hebben vette pech. Het laden stopt bij de tweede auto voor ons. We kunnen dus net niet mee. Dus wordt het wachten op de volgende boot. Ons geduld wordt op de proef gesteld want die komt pas om 18.50 uur.

DSCF5769Het lossen en laden van de voertuigen gaat snel want om 19.10 varen we. In een uur zijn we in Bognes. Onze auto staat op de eerste verdieping. Als de voertuigen op de begane grond de boot verlaten hebben, zakt de klep naar beneden en kunnen we om 20.20 uur de ferry verlaten. Het regent nog steeds dat het giet. In een grote sliert rijden auto’s en campers rijden we de E6 op richting Rognan.

DSCF5779De weg is bochtig en gaat heuvel op en heuvel af. Dat schiet niet op met al die campers voor ons. En we hebben nog 199 kilometer te gaan. Na een uur rijden hebben de campers de E6 verlaten of hebben we ze ingehaald. We kunnen doorrijden. Het laatste stuk van de route heeft veel minder bochten dus kan ik de snelheid opvoeren tot 100 – 110 kilometer per uur. Je mag maar 90 km/uur, maar het is al zo laat dus geef ik extra gas.

DSCF5782We passeren een groot aantal tunnels en om 23.00 uur komen we bij Hotel Rognan in Rognan aan. We worden bij de receptie heel vriendelijk ontvangen en krijgen de sleutel van kamer 217. Jose neemt een gratis kop thee en ik drink een biertje. Dat heb ik wel verdiend. We hebben een prachtige, ruime kamer met uitzicht op een meer. We zijn allebei moe en gaan meteen slapen. Het was een natte dag, waarbij het verlaten van de Lofoten  door het slechte weer een drama was. Het geld van het gereserveerde ticket moet ik nog terug zien te krijgen. Dat regel ik wel als we weer thuis zijn.