Het ontbijt eten we vandaag op de kamer. Jus, thee en een broodje. Om kwart voor negen stappen we in een klein busje voor de stadstour door Kyoto. Dit is een excursie uit het pakket. Na een kwartier rijden komen we bij de Kinkaku-ji tempel aan. Dit is de beroemde tempel van het gouden paviljoen dat omgebouwd is naar een Zen tempel. Het is een schitterend gezicht, de gouden tempel, het water met de waterlelies enlotusbloemen en de groene tuin.

SAMSUNG DIGITAL CAMERAWe wandelen op ons gemak en volgen de aangelegde route. Het is weer druk bij deze toeristische attractie.
Dan rijden we in tien minuten naar de Ryoanji tempel. Deze bevindt zich in een prachtige tuin. Bij binnenkomst zien we de Kyoyochi vijver. Een plas met gigantisch veel lotus bloemen. We zien ook een verdwaalde eend.
Ook hier is een pad aangelegd dat je langs de hoogtepunten leidt. Een daarvan is de ‘rock garden’.

SAMSUNG DIGITAL CAMERADit is een vierkante tuin met kiezelstenen waarin 15 rotsblokken liggen. Volgens Luc kun je er tegelijkertijd maar 14 zien. Als je er 15 ziet dan bereik je het Nirwana. Nou, Kees en ik bereiken deze staat van verlichting. We wandelen door de meest beroemde Zen tuin van Japan.  Dan lopen we naar het restaurant van Mama San. Hier bestellen we onze lunch. We nemen allebei een kipschotel.
SAMSUNG DIGITAL CAMERADan lopen we naar de Tojiin tempel.  Dit is de familie tempel van de Ashikage shoguns. Ook hier is de tempel omringd door een prachtige tuin. We zien de ruimte waar de theeceremonie wordt gehouden. We genieten en om kwart over 12 lopen we naar Mama San voor de lunch.
Mama San spreekt een beetje Nederlands en geeft meteen een show weg. Ze gaat naast Kees staan en komt maar tot zijn middel.

SAMSUNG DIGITAL CAMERAHaar hand legt ze aan de binnenkant van Kees zijn dij. Kees krijgt een steek op en wordt omgetoverd tot Napoleon. Dit werkt op onze lachspieren. Het eten smaakt voortreffelijk en ik bestel er een biertje bij. Mama San gaat eigen gemaakte cadeautjes uitdelen. Dan pakt ze origami papier en gaat ze kleine “samurais” vouwen. Aan onze tafel leert ze hoe je een kraanvogel moet vouwen.
We zwaaien Mam San en haar zoon uit en rijden naar de volgende attractie: de Fushimi-Inari Taisha. De eerste tempels zijn ingepakt en worden gerestaureerd. Dan zien we rijen met torii gates. Het pad met torii gates is vier kilometer lang en leidt tot de top van de berg. Langs het pad staan meer dan 10000 torii gates. De klim is heftig en  de top ligt 150 meter hoger.

SAMSUNG DIGITAL CAMERADit is een flinke klim en het zweet gutst uit onze lichamen.
Als we boven aankomen zien we een ‘ rommeltje’. Een klein doolhofje met allemaal kleine oranje torii’s. Dit is niks bijzonders maar het gevoel is alsof we de K2 bedwongen hebben. Margriet maakt een foto van ons (Kees, Annelies, Corrie, James, Sien, Frits en mij). José heeft last van haar rug gekregen en heeft het laatste stuk niet geklommen.

IMG_3755Het afdalen gaat een stuk gemakkelijker en om kwart voor vier stappen we weer in de bus voor de laatste etappe van het ‘kerkenpad: de Sanjusangen-do. We zetten onze schoenen weer in een kast en lopen een gang door. Als we de hoek om gaan zien we 1001 gouden beelden. Op het eerste gezicht lijken ze op elkaar maar dat is niet zo. Ze hebben allemaal subtiele verschillen in het gezicht, kleren en symbolen die ze in hun handen hebben.

IMG_3771Voor deze gouden beelden staan 28 discipelen van Kannon. Aan de uiteinden staan Fujin en Raijin, de gespierde goden van donder en wind. Helaas mogen we geen foto’s maken. Als we de hoek om gaan lopen we langs een gang terug. Hier staan voorwerpen tentoongesteld en de uitleg is in het engels.
Dan komen we in een ruimte waar we allebei een ‘fortune’ soort cadeautje  kopen (¥100). Het is een mini amuletje.
Het amuletje van José:
Hoteison:
Hoteison live in Chine in the 9th century and was known for his abilities to fortell the future for good and bad. Hotei ha a round face and big round belly so he was popular for his smaile. He became known as the god of happiness after his death.

IMG_3764Het amuletje van Phons:

Fukurokujyu:
The god of three blessings: Fuku, Ruku an Jvu. Fuku for prosperity, Ruku for wealth and Jyu for a long life.

Dan rijden we terug naar ons hotel waar we om tien over vijf aankomen. Na het kerkenpad in Rusland, waar we een hoge dosis Russisch Orthodoxe kerken gezien hebben, hebben we vandaag het tempelpad gedaan.

IMG_3781Het was geen stadstoer maar een tempeltoer. Als we bij het hotel aankomen lopen we direct naar het postkantoor om geld uit de muur te trekken. Dan schuiven we op het terras voor het hotel aan bij Kees, Annelies, Margriet en Luc. We bestellen allebei een koud pilsje. Ons vochtgehalte moet op peil gebracht worden. We kletsen gezellig en bestellen nog een gerstenat. Dan gaan we naar onze kamer en nemen allebei een verfrissende douche.

DSCF0540Het was een vermoeiende dag en we hebben geen puf meer om een restaurant te zoeken. Daarom eten we in het hotel waar we een drie gangen menu bestellen: soep, bief of vis, ijs en koffie voor ¥2000.
Dit smaakt voortreffelijk. José drinkt er een witte wijn bij en ik een fles bier.
Na het diner lopen we naar de 7-eleven waar we nog wat drank inslaan. Dan gaan we naar onze kamer om de verslaglegging van de dag te verzorgen. Nog wat lezen en dan is het bedtijd. Ik denk dat ik maar over een tempel ga dromen. Doe ik dat ook maar.