Vanmorgen rammelde tegen half 7 toch de telefoon, ook al hadden we geen wake-upcall besteld. We hebben vannacht redelijk geslapen. Het ontbijt viel ook alles mee. Voor iedereen een hard gekookt eitje, koffie, thee  en zoete limonade. Daarbij stokbrood, croissants en pain au chocolat. Precies op tijd zijn we vertrokken. Eerst langs een supermarkt en toen richting de veerboot van Ladac.

DSCF0069Daar hebben we een poosje  moeten wachten, maar er was genoeg te zien. Veel souvenirs natuurlijk. Op de boot hebben we lekker boven gezeten en genoten van de tegenliggers, voornamelijk hard joelende en zwaaiende kinderen. Eenmaal van de boot hebben we ruim een half uur gereden naar Medenine,  waar we onze eerste ksar bezochten. Het was een prachtig ding, maar aan de binnenkant verpest door allerlei winkeltjes.

DSCF0080Intussen is het bloedheet. Veel warmer dan we verwachtten. We vervolgen de tocht naar Tataouine, waar we de markt gaan bekijken. Het viel eigenlijk tegen,  want nadat we de groente en fruitkramen gepasseerd waren, was alles gericht op de toerist. Erg veel thee, kruiden en aardewerk. We hebben de tijd maar in de schaduw uitgezeten.

DSCF0090Dan wordt het doel Douiert, waar we zullen lunchen. Omdat er daar niks te krijgen is, heeft Natasja van alles ingekocht. De rit erheen was schitterend. Het landschap is groen en dor tegelijk. In de verte lag nog een grote ksar op een berg. Onderweg hadden we de eerste fotostops. De laatste bleek ons doel te zijn. Daar aangekomen, heeft iedereen alles wat er voor de wandeling nodig is, uit de auto gehaald.

DSCF0099Via de trap kwamen we op een prachtig complex met een adembenemend uitzicht. In de grot werd de tafel gedekt voor de lunch. Brood, kaas, sla, tonijn, tomaat, aardbeien, vruchtensap en water. Het smaakte heerlijk. Na de lunch moesten we naar een andere grot voor de thee. Het was rozemarijnthee, maar zo zoet, dat de glazuur van de tanden kletterde. Ook was er voor iedereen een appelsien.

DSCF0102Om 3 uur vertrok de groep met een gids voor een wandeling van 3 uur. Mij te warm en met mijn heup erbij. Daarom blijf ik achter op de berg en ga over een uur met de chauffeur op stap. We gaan samen naar de plaats waar de wandelaars aankomen. Het plan is om daar nog even rond te kijken om daarna in anderhalf uur naar ons volgende hotel te rijden. Als het goed is slapen we vannacht in een ksar.

De wandeling begint op 500 meter hoogte. Het pad stijgt langzaam en we pauzeren vaak. Volgens Natasja is dit de zwaartste wandeling van de drie die we gaan maken. Het valt allemaal erg mee. Na een uur bereiken we de top en dan volgt een korte afdaling over keien. Deze is best lastig, maar goed te doen. Het landschap is mooi maar niet spectaculair.  We lopen over een bergkam.

De top was op 580 meter en na bijna drie uur wandelen zien we José zwaaien en zijn we op 430 meter (Chenini). We hebben 6,3 kilometer gelopen. Al met al geen bijzondere wandeling. We rijden in anderhalf uur naar Zammour. Hier komen we om tien  voor 8 aan. We slapen in een Ksar woning. Wij zijn de enige die in een twee persoons kamer slapen. Er zijn ook twee vier persoons en 1 drie persoons kamer.

DSCF0150Er is een gezamenlijk sanitair blok dat niet erg proper is. Een deel van de groep neemt een snelle douche. Om kwart over 8 is het etenstijd. We zitten aan een lange tafel in een ksar woning.
Op tafel staat brood en we krijgen een bord pittige  soep.
Dan volgt een groot bord Couscous. Voor de liefhebbers is er bier. We hebben veel lol maar rond 10 uur zoekt iedereen de kamer op.

DSCF0160Terwijl José doucht rook ik een sigaar en neem ik een neut. Dan ga ik een verfrissende douche nemen. Heerlijk.Om kwart voor elf gaan we slapen. We kruipen in onze slaapzak en een paar minuten later ben ik vertrokken. Wat een geweldige dag.