Het is 7 uur als mij Nokia begint te piepen.  Het opstaan valt voor mij niet mee. Het Amar Palace hotel heeft een prima ontbijt. Het is druk in de ontbijtzaal en we hebben er allemaal zin in. Om 8 uur vertrekken we met een minibusje naar het visitor center van Petra. Als we de souvenir winkeltjes voorbij zijn, staan de paarden al klaar. We klimmen allebei op een knol en rijden een klein stukje (ongeveer 500 meter) richting siq.
DSCF0343Op het eindpunt vraagt de arabier 10 JD voor 2 personen. Na discussie betalen we 4 JD en lopen we naar de siq. Het valt mee met de drukte en we fotograferen er op los. Na drie kilometer wandelen komen we op de plaats met uitzicht op de beroemde Treasury. Deze uit de rotswand gehakte façade is het beeld van één van de zeven nieuwe wereldwonderen. We kijken op ons gemak en lopen dan richting de trappen van de weg naar de Monestry.
SAMSUNG DIGITAL CAMERADit is nog best een aardig stuk lopen. Bij het begin van de trappen staan de ezels klaar. José gaat voor 5 JD op een ‘four wheel drive Ferrari met air conditioning’ naar boven. Ik ga met de benen wagen de 860 trappen omhoog en ben net zo snel boven als de laatste ezel met Hans. Het rijden op een ezel blijkt geen pretje zeker niet als het zadel niet vast zit en je geen stijgbeugels hebt. Die van José is prima en Ali is erg bezorgd.
SAMSUNG DIGITAL CAMERAHet uitzicht onderweg was prachtig en het laatste stuk lopen we met negen groepsleden naar de Monestry. Deze is veel groter dan de Treasury. We komen bijna tegelijk aan als de tien die de wandeling gedaan hebben en geen last van hoogtevrees hebben. Tijdens deze tocht moest je over een 30 cm brede, 3 meter lange richel, met je buik langs de rotsen, naar de overkant zien te schuifelen.
DSCF0437Dit is voor mij te riskant en daarom hebben we van deze mooie tocht afgezien. Om 11.10 uur wandelen boven bij de Monestry naar een aantal view’s met prachtig uitzicht. De bedoeïenen hebben hier tentjes neergezet en verkopen zilveren sieraden op gewicht: 1 JD per gram. Dan is het tijd om verder te gaan en wandelen we met z’n allen de trappen naar beneden. Ibrahim geeft onderweg weer uitleg. Als we beneden zijn gaan we lunchen.

DSCF0438Weer een buffet voor 10 JD. Omdat ik geen zit in warm heten heb pak ik een paar pakjes Sultana en een cola. Om 14.00 uur nemen we afscheid van Ibrahim. Anneke houdt een korte speech en overhandigt namens de groep een enveloppe met fooi. Dan vervolgen we onze excursie. Ibrahim leidt ons nog langs de temple of the winged lions, de Petra church en de Palace tomb. We lopen tussen de keien en overwinnen een flink hoogteverschil.

DSCF0009Door de hitte is het een pittige tocht en de vermoeidheid slaat toe. Dan nemen we officieel afscheid van Ibrahim en wandelen richting Treasury, maken een foto zonder zonlicht en vervolgen onze weg door de siq naar het visitors center. We zijn blij als w hier aankomen en schatten dat we zo’n 20 kilometer gewandeld hebben. In een winkeltje kopen we een rode en zwarte sjeikdoek (12 JD). Deze hebben we als mondbescherming nodig voor de jeep tocht in de Wadi Rum.

SAMSUNG DIGITAL CAMERAWe moeten een half uur op de bus wachten en dit is minder leuk. Om half 6 zijn we terug bij het hotel en we nemen allebei een welverdiende douche. Om 18.30 uur lopen we met Henk, Anja, Dolf, Ellen, Gerbrand en Henriette naar het Edger Hotel, waar alcohol te koop is. Ik drink 2 halve liters Petra bier (8%, 5 JD per stuk) en de dames drinken droge witte wijn van 20 JD per fles. Het is hartstikke gezellig totdat de rekening komt.

SAMSUNG DIGITAL CAMERAZe rekenen namelijk nog tax erbij maar Henk heeft deze snel eraf gepraat. We rekenen 80 JD + 4 JD fooi af en lopen naar restaurant Al Arabi. Hier zitten zes andere groepsleden en door de alcohol zijn we aardig luidruchtig. We bestallen allebei een mixed grill en een mixed salat. Voor 72 JD met fooi hebben we met 8 personen gegeten en gedronken. In het hotel nemen we met Henk, Anja, Gerbrand en Henriette nog een afzakkertje. Hen en Anja hebben nog wat Metaxa van Schiphol bij en deze smaakt heerlijk bij de koffie en thee.
Om 22.30 uur gaan we naar onze kamer waar we de straffe ledematen rust gunnen. Al snel val ik als een blok in slaap. Het was een prachtige, gezellige maar vermoeiende dag.