Deze morgen hadden we geen wekker nodig. Onze 4 of 5 buren, waar de badkamer mee delen, begonnen al tegen half 6 met hun ochtendrituelen. Om de beurt naar het toilet en douchen en dat bij elkaar ruim een uur. Om half 8 zijn wij startklaar voor de bootdag. We rijden naar de parking, waar de bus al klaar staat om ons naar de haven te brengen. Bij het kantoor ruilen we de voucher om voor 2 boardingpasjes. Dan moeten we tot kwart over 8 wachten op captain Joe. We schepen in met 13 andere mensen en al voor half 9 varen we de haven uit.

ak130Al snel gaan de windjacks aan en de mutsen op. Het is echt koud aan de voorkant, maar het uitzicht is geweldig. We genieten met volle teugen. Van Kenny, de bootsjongen, krijgen we koffie in een beker met deksel. Dat smaakt. De lege beker doen we zolang in de jaszak. Phons ook, maar die had er geen erg in, dat er nog koffie inzat. Het resultaat was een nat kruis. Vanwege de kou zoeken we de achterkant op. Dat is een stuk aangenamer. De boot, die er flink de gang heeft, mindert plotseling vaart. We krijgen een prachtige humpbackwhale te zien. Het lijkt wel een onderzeeër, zo groot. Helaas krijgen we alleen de staart te zien. Die staat wel goed op de foto. Na een poosje varen we verder en zien: aalscholvers, eenden, meeuwen en volop tufted en horned puffins (papegaaiduyikers). Geinige vogeltjes met knaloranje pootjes en snavels.

ak131Bij de rotsen zien we zeeleeuwen liggen en tegen de rotswanden aan zijn ontelbare nesten van meeuwen. Ze maken veel herrie en stinken een uur in de wind. Na dit allemaal gezien te hebben, varen we verder, totdat de kapitein 2 otters ziet. Maar terwijl we daar naar kijken zien we aan de achterkant iets springen. Dat blijken Dall’s propoise te zijn. Ze lijken op dolfijnen, maar zijn het niet. Ze zijn zwart met een witte vlek. Ze zwemmen net als dolfijnen met de golven van de boot mee. Voor hen en voor ons een spel. Ze zijn zo rap als water en erg verrassend. Ze maken er een hele show van. Net zo plotseling als ze verschenen zijn ze verdwenen.

ak-058.JPG-for-webYes, it’s orkatime. Een stuk of 5/6 orka’s, waaronder een pasgeboren jong, zwemmem, spartelen en springen vlak bij de boot. Supergaaf. Te mooi om waar te zijn, net als de foto’s. Kenny vertelt dat de lichtgroene smurrie en de slierten de nageboorte van een orka zijn. Het kalf was dus pas geboren. En of het nog niet genoeg was, komt er ook nog een Bald Eagle laag over het water gevlogen met een grote zalm in zijn poten. Net voor de landing verliest hij/zij de buit.

ak-001Dit hebben we allemaal op de foto als een van de weinige of misschien wel als enige. Dan verlaten we de orka’s en racen naar Holgate Glacier, aan het eind van de Holgate Arm. In de verte doemt de gletsjer op. Het beeld is overweldigend. Een megagrote sneeuw en ijsmassa rijst op uit het water. De grillige vormen en de mooie kleuren benemen de adem. We komen er erg dicht bij en het is net of het onweert, zonder bliksem. Bij iedere rommel of knal dondert er met veel geweld een stuk ijs in het water. We zien heel wat vallen. Helaas, want het is allemaal het effect van de opwarming van de aarde. Toch is het fascinerend. Jammer genoeg kunnen we niet blijven en moeten terug naar Seward. Vol gas, soms wat minder voor bv kanoërs of vissersboten scheuren we over het water. De dwerg van Sneeuwwitje is nog steeds hondsberoerd en ligt met een deken over zijn hoofd in een hoek te slapen. Nog één keer stoppen we voor een groep van 11 otters. Ze dobberen en spelen in de ijskoude zee.

DSCF0262Om 5 uur zijn we in Seward terug, waar we afscheid nemen van captain Joe en Kenny, die goed voor ons gezorgd heeft. Aan eten en drinken heeft het ons niet ontbroken. Broodjes, soep, chips, appel, snoep, cola, koffie, noem maar op. Met de bus rijden we terug naar de parking en dan naar The Farm B&B. we zijn allebei behoorlijk moe. Hoe kan dat ook anders. Even rusten en douchen en dan zijn we weer klaar om naar de stad te gaan. We kopen eerst nog een shirt, een regenjack en een Amerikaanse vlag en gaan daarna eten bij Breeze Inn.

DSCF0281Phons natuurlijk een burger en voor mij halibut. Samen met een flesje wijn fietst het er wel in bij de zeelui. Terug bij de B&B hebben we nog even buiten gezeten. Lekker nakletsen over deze fantastische en onvergetelijke dag. Maar de ogen vallen bijna dicht, dus duiken we tegen half 11 het bed in. Tijd om te dromen van alle mooie dingen.