Weer waren we op tijd wakker. Het slappe piepbed heeft wel voor wat rugpijn gezorgd, maar dat gaat wel over. Na alles ingepakt te hebben gaan we eerst ontbijten. Allebei een roerei, Phons met thee en ik met koffie. Ook nu fietst het erin. Na het afrekenen, gaat de bagage de auto in en levert Phons de sleutel in. Precies om 5 voor half 10 verlaten we Talkeetna. Het was een leuk en gezellig begin hier van de vakantie. Nog maar net op weg begint het te regenen en de zware bewolking zorgt ervoor dat de bergen niet te zien zijn. Wat hebben wij de afgelopen twee dagen stinkende mazzel gehad. Bij de afslag naar Peters Creek gooien we de tank vol. Zo’n 13 gallon moet erbij. Met een volle tank en zonder zorgen gaan we op weg naar Denali. Onderweg stoppen we bij een aantal interessante punten. Als eerste bij mijl 135 op de Park Highway bij Denali view south voor een mooi uitzicht. Nou het was mooi, maar de bergen lagen verscholen achter de wolken. We zijn er nog naar boven gelopen, ook al hiel dat niet voor wat het uizicht betreft. Weer terug naar beneden, nog even gekletst met een Amerikaanse die wat tips had.
ak-012.JPG-for-webHet Veterans memorial op mijl 147 was als tweede aan de beurt. Klein maar fijn. Daar hebben we eerst koffie op en onze eerste souvenirs gekocht. Een kalender van $12 en een agenda voor $13. Bij mijl 163 was het tijd voor Denali view north. Wat was daar te zien: wolken! Rond de klok van twee waren bij Carlo Creek waar het Denali Mountain Morning Hostel lag. De eerste indruk is niet positief. Alles ziet er zo piepklein uit. We zien het wel. We nemen een snelle lunch met krentebollen en boterhammen met kaas. Omdat we pas om 16.00 uur in kunnen checken rijden we naar de officiële ingang van Denali National Park. De start was bij het Wilderness Acces Center. Het was aardig, maar niet zo bijzonder. Het Visitor Center was schitterend. We kregen een prachtig overzicht van planten en dieren en tot slot een geweldige film over het park. Er is ook een TV scherm waarmee je via een webcam het zicht op Mount McKinley vanaf Wonder Lake kunt zien. Voor overmorgen hebben we vast wat startpunten voor wandelingen opgezocht en even op het station gekeken.
ak100.JPG-for-webDan wordt het tijd om terug te gaan naar de Moutain Morning Hostel om in te checken. Onderweg hebben we nog even gekeken waar we morgenvroeg voor bus op moeten zijn. Bij de hostel aangekomen krijgen we een kamer boven in het octagon. Het valt alles mee. Een leuk kamertje, waar we in ieder geval de tassen kwijt kunnen. De kamerdeur mag niet op slot, want op ons kamertje is de fire escape. Omdat het weer zonnig is, gaan we aan de rivier wat drinken, uit eigen voorraad. Het is er zalig zitten. Dit houden we vol tot 18.00 uur, want dan is de zon foetsie. Uit de auto halen we eten en drinken. De tomaten en kaas gaan met naam erop in de koelkast.
ak-013.JPG-for-webIntussen is het 1e kookstel aktief. Wij gaan wel naar de overkant. “Het is stil aan de overkant”, geldt hier niet. Het is heel druk bij McKinley Creekside cafe, maar voor ons is er een tafeltje. Eerst krijgen we de standaard bekers met water en ijs. We bestellen een lekkere fles wijn, Phons een flinke burger met friet en ik zalm met een appel bruine suiker en amandelen. Het is een ware feestmaaltijd. De knul die ons bedient is heel aardig. Even iets anders dan dat ongelooflijk snauwerig stuk chagrijn van gisteren.
ak-014Na het eten is de lucht strakblauw en de zon straalt en is nog warm. We wandelen nog wat rond en proberen bij een soort Pizza-hut bier en thee te bestellen. Dat mislukt dus. Vandaar dat we bij de hostel een afzakkertje van ons zelf drinken. Heerlijk tussen de rook van barbecue en kampvuur. Het lijk behelpen, maar het heeft wel wat. Straks alvast brood maken voor morgen. We moeten om 5.45 uur weg voor de bustocht door het park. Dus gaan we maar op tijd slapen. Met muggentroep want de eersten zijn al gespot op de kamer.