Het is half 7 als ik wakker word van het geschuif van cabine deuren. José is er zoals gebruikelijk als eerste uit, maar ik blijf nog even liggen. Om 7.30 uur zitten we aan het ontbijt. Voor mij alleen een kop thee. Net voor 8 uur vertrekken we zonder Hans, die zich niet lekker voelt, voor de dag excursie. Na 5 minuten varen stappen we over in twee trucks. Het is nog flink koud en bewolkt. De eerste bewolking sinds Kaapstad. We rijden over stoffige wegen en spotten een visarend, ezels, ijsvogels en slangenhals vogels. Na een half uur rijden komen we aan bij Seronga. Hier liggen de Mokoro’s te wachten. Een Mokoro is oorspronkelijke een uitgeholde boomstam. Zo’n houten kano gaat maar drie jaar mee.
nbz2008_06441

Dit zou te veel bomen kosten en daarom stappen wij in glasfiber boten. Deze zijn voorzien van comfortabele kussens. We glijden door het moeras, tussen waterlelies en riet. Het water is glashelder en de waterplanten staan in bloei. We moeten handen en voeten binnenboord houden want in het het moeras zitten o.a. waterslangen en bloedzuigers. Na een klein uur varen stappen we bij een eiland van 18 km² uit.
na152.JPG-for-web-largeWe krijgen van onze gids Pullo eerst een korte breefing. Op het eiland kunnen we olifanten, buffels en leeuwen tegenkomen. Omdat de gidsen geen geweren bij zich hebben, heb ik weinig hoop om tijdens onze gamewalk wild te zien. Om de worsiebomen lopen we met een boog omheen. We nemen het risico niet om zo’n worstgeval op onze kop te krijgen. We baggeren door de stront van diverse eilandbewoners en Pulllo wijst ons diverse voetafdrukken. Na ruim een half uur wandelen spotten we in de verte olifanten. We kruipen onder een hek door om dichter bij de mastodonten te kunnen komen. Ze zijn prachtig en het is een aparte ervaring om te voet zo dicht bij het wild te komen. Bij een afgestorven baobabboom genieten we van dit zeldzaam moment.
na57.JPG-for-web-large.jpg-for-web-LARGEWe wandelen terug naar het vertrekpunt waar we om 11.30 uur aankomen. Na anderhalf uur wandelen smaken de snacks en het water prima. Dan varen we in drie kwartier met de Mokkoro’s terug naar Serunga. Hier moeten we 20 minuten wachten op de trucks. Deze brengen ons naar het dorp waar zo’n 2900 mensen wonen. We worden gedropt voor een dorpswandeling. Het is bloedheet en de wandeling is een tegenvaller.
na153.JPG-for-web-largeWe maken wat foto’s van de plaatselijke bevolking en lopen langs de bakker, de kapper, school en ziekenhuis. De wandeling door het mulle zand is zwaar en lang. We moeten namelijk naar de aanlegplaats van de speedboat lopen. Dit is afzien, maar na 5 minuten varen zijn we weer bij de houseboat waar de lunch wacht. Het is inmiddels al 14.30 uur als we hier aankomen.
na58.JPG-for-web-large

De lunch, een pasta schotel met kaas, tonijn en enkele onidentificeerbare groentes smaakt prima. Onder het genot van een drankje schrijven we op het benedendek ons dagboek en lezen we nog wat. Om 16.00 uur vaart ons onderkomen een stukje, tegen de stroom in, de rivier af. ER zijn vijf reisgenoten die met de sunset cruise meegaan. We laten deze voor wat hij is. Binnen een half uur zijn ze terug.
na154.JPG-for-web-largeTom Tom, onze schipper en kok heeft weer een heerlijke maaltijd klaar gemaakt: pompoen soep, kip, rijst en gemengde groenten. Als toetje een appelkruimelvlaai met vanillesaus. We roken nog een sigaar op het dek en gaan om 22.00 uur slapen. Op tijd naar bed want morgen weer vroeg op staan voor een lange reisdag.