Om 06.00 uur worden we gewekt door hondengeblaf en klokkengeschal. Om kwart over zeven stap ik uit bed om te schrijven en in de Lonely Planet de dag voor te bereiden. José installeert alles om een lekker bakkie koffie en thee te zetten. Dan hebben we vette pech. De geaarde stekker van het dompelaartje past niet in onze wereldstekker. We kleden ons aan en om kwart voor acht lopen we naar de veemarkt. Bij het hotel links af en als maar rechtdoor.
ecuador_0043.JPG-for-web-normalEr is veel bedrijvigheid op straat en we zijn nog steeds kortademig. Na een kilometer wandelen steken we de snelweg over en zijn we al bij de dierenmarkt.
Het is één grote chaos en erg stoffig. Alles loopt door elkaar: varkens, koeien, stieren, geiten, paarden, lammetjes locals en toeristen. We trekken mooie foto’s en komen Truus, Nell, Henk, Ellen en de jeugd tegen. Na een uurtje hebben we het wel gezien en gaan we in ons hotel ontbijten.
ecuador_0049.JPG-for-web-normalWe nemen allebei een desayuno americano: brood, ei, jam, thee en een sinaasappelsapje.
Voor $7 hebben we samen heerlijk gegeten. Om half tien lopen we naar de poncho markt. Het hele dorp is één grote markt. Als echte Nederlanders kijken we veel, maar kopen (nog) niks. Rond elf uur strijken we neer op Terrazo Café Sol.
ecuador_0051.JPG-for-web-normalEen terras op de vierde verdieping met een prachtig uitzicht op  de markt. Deze tip heb ik in het Elmar reishandboek gevonden.
Het is er druk maar er is voor ons nog één tafeltje. Ik bestel een bier en een cola (3$). Er is mucho viento en het begint te miezeren. Achterin komt een tafel vrij en we verhuizen. Het uitzicht op de Poncho Plaza is prachtig en de bergen schitteren in de zon.
ecuador_0066.JPG-for-web-normalHet begint steeds harder te waaien en we verhuizen naar een tafel aan de rand. Zo kijken we recht op de bedrijvigheid beneden. Omdat de parasols omwaaien helpen we mee ze te verplaatsen. We drinken de consumptie op, hebben het koud gekregen en gaan weer “markten”. Relaxed lopen we langs de kraampjes. Ook de food-markt wordt met een bezoek vereert.
Onderweg komen we Martina en Letty tegen.
ecuador_0065.JPG-for-web-normalZe hebben de halve markt leeg gekocht.
Bij Cafe Net versturen we 4 e-mailtjes en surfen we voor het laatste nieuws op het Internet. We zijn 20 minuten online voor $0,40. Geen geld voor deze snelle verbinding.
We snuffelen in de kraampjes en kopen twee poppetjes ($2) en een geweven Ecuador tasje ($2). We hebben dorst en op het Terrazo Café Sol waait het nog steeds.
ecuador_0062.JPG-for-web-normalWe zoeken een ander café maar dat valt niet mee. Uiteindelijk vinden we “Plaza de Entrada”. We strijken neer op meubilair dat op een rommelmarkt gekocht is, in een binnenplaats die overdekt is met doorzichtig plastic. We bestellen een bier en een cola. Een bandje speelt leuke muziek. José bestelt een salade mixto. Het is hier goed toeven: 27 °C. Daarom bestellen we nog een bier en een mineraalwater.
ecuador_0077.JPG-for-web-normal

José maakt foto’s van de verlegen kinderen. De zon verdwijnt achter de wolken en het wordt frisser (22 °C). We lopen naar het hotel. Het is inmiddels 15.00 uur. José reorganiseert de tassen en ik schrijf, uitgestrekt op bed, ons reisverslag. Ik doe nog een heerlijk tukje. José heeft moeite om me wakker te krijgen. Na een fijne douche lopen we om 19.00 uur naar restaurant Quino.
ecuador_0059.JPG-for-web-normalWe zijn met z’n tienen en de tafel staat al klaar. We bestellen allebei gegrilde kip met aardappelen en salade. José een kleine fles bier en ik natuurlijk een grote. Quino is een sfeervol restaurant met een goede keuken. Na het eten drinken we allebei nog een pilsje. We betalen $14 en om half tien lopen we naar het hotel. Het is nog vroeg maar we gunnen ons lichaam rust. De luchtdruk is 750 millibar, een heel verschil met de 1000 mb in Nederland. We merken dat we hoog zitten.