We hebben vannacht niet echt goed geslapen. De deining ging van links naar rechts en omgekeerd. Om 7 uur bij het ontbijt was er fruit, één pancake p.p. en brood. Nu is ook de jam op, net als de melk. Het is armoe troef aan boord. Intussen varen we naar Floreana. Daar maken we van kwart over acht tot tien uur een wandeling. Zoals gebruikelijk liggen de zeeleeuwen al op ons te wachten.
ecuador_1066.JPG-for-web-normalFloreana is een vrij dor eiland met in het midden een meertje waar we in de verte een groep flamingo’s zien. Op het andere strandje zijn geen zeeleeuwen, maar volop Sally Light foot krabben. Het wemelt ervan. We worden gewaarschuwd niet in het water te gaan omdat er langs de kustlijn volop sting rays zwemmen. We hebben er dan ook een aantal gezien. De wandeling duurt zo’n anderhalf uur. Roberto vertelt nog het een en ander over de planten.
ecuador_1091.JPG-for-web-normalDan is het BOB time. Terug op de boot hebben we 15 minuten om voor te bereiden op het snorkelen en een panga ride bij Devil’s Crown. Phons waagt zich aan het snorkelen. Het is de laatste kans. Zelf ga ik niet mee, ik vaar wel een rondje. Als de rondrit vertrekt staat Phons zich op het bovendek in een wet suite te hijsen. Het het vaartochtje stelde niks voor. Af en toe motregen en het was heel kort.
ecuador_1095.JPG-for-web-normal

Bijna bij de Darwin Explorer zien we nog een  schildpad met zijn hoofd boven water zwemmen. Als de snorkelclub terug komt blijkt Phons in een grijspak gehesen. Het zwarte dat we eerst zagen was de binnenkant. Het snorkelen op zich viel hem erg tegen. Sterke stroming, geen ervaring en een vervelende neusklem. Maar goed hij heeft het geprobeerd. Om 12 uur gaan we naar het postkantoor op Floreana.
ecuador_1100.JPG-for-web-normalDe walvisvaarders manier gaan wij ook proberen.
Een kaart aan onszelf geschreven en een voor Martine en Dauwe. Na lang zoeken bij de aanwezige post hebben we een kaart die we thuis sturen naar Meppel (gepost op 18 aug) en een naar Heverlee in Belgie (gepost op 20 aug). Ben Benieuwd of onze kaarten ooit ook een keer aankomen. Op het eiland was het zonnig en warm.
ecuador_1079.JPG-for-web-normalEn van de 15 pinguïns die er leven hebben we er drie gezien. Helaas hebben we ze niet op de foto vast kunnen leggen.
BOB is het het lunch tijd. We rammelen weer. Aardappelsalade, rode kool salade, rijst en vlees. Vooraf tomatensoep met popcorn er in en als toetje watermeloen. Intussen is de thee ook op! Tijdens het eten, waar je snel moet zijn met opscheppen, want anders heeft die aso italiaan alles, vaart de boot uit.
ecuador_1107.JPG-for-web-normalWe zijn op weg naar Puerto Ayora. Dit gaat de hele middag kosten. Gelukkig is het weer heerlijk. Lekker doezelen in de zon.
Om 18.00 uur briefing. Daar horen we over het ontbijt (06.45 uur), het bezoek aan het Charles Darwin Center (van half 8 tot 10) en over het vertrek. Rond half 7 is er een afscheidsborrel en kunnen we de tip voor de gids en de bemanning afgeven. Zo ook het evaluatieformulier. Dat zullen heel wat opmerkingen worden over het eten en het tekort aan melk, jam en thee. Van ons tenminste wel. Het diner van 19.45 begon om 20.15 uur.
ecuador_1111.JPG-for-web-normal

Voor de verandering maar weer eens kip, groenten en gepofte aardappel. Het toetje, halve perzik uit blik, kwam een half uur later. Na het eten snel met de dingy naar het vast land van Puerto Ayora. Internetten, Blackie is de pijp uit, wat drinken en om half 11 met het bootje terug naar de Darwin Explorer. Voor het slapen gaan nog een pilsje en een thee, tassen vol proppen en de ogen dicht. De laatste nacht aan boord. Morgen terug naar Quito, daar nog één nachtje slapen en dan naar huis.

P.S.
Op zaterdag 18 september kwam onze Galapagoskaart thuis aan, vergezeld door een kaart uit Groningen met de groeten van Brigitte en Walter.