De wake-up call is om 7 uur. Ik blijf nog even liggen als José een douche neemt. Om 8 uur zitten we aan de ontbijttafel en daarna checken we uit. In een kwartier rijden we naar de Pohyon tempel waar we om vijf over 9 aankomen. Een monnik leidt ons langs een aantal Boeddhistische tempels die in een prachtig aangelegde tuin liggen. Om 10.1-0 uur rijden we in vijf minuten naar de “International Friendship Exhibition Hall”.

noordkorea-1639Marieke noemt dit het pakjeshuis. Hier zien we de giften die landen aan Kil Il Sung en Kim Jung Il gegeven hebben. Volgens Mr Choe heb je anderhalf jaar nodig om alles te zien. De meest opvallende cadeaus zijn een oldsmobile van Lenin en een trein van Mao. Allebei hebben ze kogelvrij glas. De cadeaus uit Nederland zijn minimaal. Opvallend is een beleidsplan van de CPN dat een prominente plaats in de vitrage heeft gekregen.

noordkorea-1660Uiteraard maken we een diepe buiging voor het standbeeld en wassenbeeld van “The Great Leader” en zijn moeder. Als we denken dat we klaar zijn lopen we naar een tweede gebouw. Ook dit ligt vol met geschenken. De gangen zijn enorm lang en zijn ondergronds. Wederom buigen we voor het standbeeld van Kim Il Sung en dan is het tijd voor de lunch. We rijden naar een prachtige plek aan een snel stromende rivier.

noordkorea-1671Hier komen de bakjes met rijst, klip, noodles,ei en vis tevoorschijn. Gelukkig hebben we ook bier dat in het riviertje gekoeld wordt. Het is erg gezellig en rustgevend en we genieten van de omgeving. Dan rijden we in 2,5 uur naar Pyongyang. Onderweg hebben we een rook en plaspauze van 5 minuten. Om half 6 zijn we in Pyongyang en gaan we naar de Foreign Bookstore. Wenze, Maurice en Marlene kopen voor 40 euro per stuk een propaganda poster.

noordkorea-1675Dan gaan we naar de handicraft exhibition hall. Dit is een winkel met kunst en meuk. Niks bijzonders. Na een kwartier rijden we naar het restaurant voor een barbecue. Het vlees is vet onze bak fikt niet zo hard.

noordkorea-1680De rijst met kerry is heerlijk. Na afloop van het diner krijgen we een voorbeschouwing van de DVD die van onze reis gemaakt is. Deze is schitterend en bij de bezienswaardigheden is uitleg in het engels ingesproken.

noordkorea-1682Om 20.40 uur zijn we in het Yanggakdo hotel. We krijgen de sleutel van kamer 33-07. Om 21.00 uur is de afscheidsborrel in de bar van het hotel. Marieke houdt een afscheidsspeech en gaat met Wenze, Flora en Yvette de financiën regelen. Wij kijken naar het prachtige 1 mei concert op de TV en gaan om 23.00 uur naar onze kamer. Nog even na kletsen en dan gaan we slapen. Het was weer een voortreffelijke dag.