Om 07.30 uur gaat de telefoon. De wake up call is 1 ringeltje. Jose is zoals gebruikelijk als eerste aktief. We hebben allebei lekker geslapen en hebben een hele mooie dag voor de boeg. Rond 08.00 uur zitten we aan de ontbijttafel. Een erg uitgebreid buffet, zowel Aziatisch als westers. We nemen allebei geroosterd brood met een spiegelei en een paar koppen heerlijke thee. Het smaakt super!

noordkorea-0889Aan onze grote tafel schuiven een aantal Aziaten aan met borden met vis, soep, ei en het gesmak en geslurp begint. Om 08.30 uur huren we voor 20 yuan 2 paraplu’s. Als we om 09.00 uur in de bus zitten, missen we Marieke. Mr Choe gaat op onderzoek uit, maar blijft weg. Om 09.20 uur stapt Marieke opgelaten de bus in. Ze heeft zich verslapen. De douche en telefoon op haar kamer zijn defect. Kan gebeuren.

noordkorea-0896Het regent dat het giet en de  voorspelling  van Weather Pro komt uit. Hopelijk de rest van de vooruitzichten ook, want dan is dit de enige nattte dag van onze vakantie. We rijden in 20 minuten naar het geboortehuis van Kim Il Sung, the Great Leader. Dit ligt in een prachtig park met kersenbomen en prachtige bloemen die in bloei staan. De gids in feestelijke kleding, legt uit hoe Kim Il Sung leefde en laat zijn landbouwwerktuigen zien.

noordkorea-0106In de kamer hangen foto’s van zijn familie. Dan rijden we in tien minuten naar een metrostation.Pyongyang heeft twee metrolijnen met 16 stations. Ze lijken op die van de metro in Moskou. We dalen met een roltrap een paar honderd meter de diepte in. De stations dienen bij een atoomaanval als schuilkelder. Hier mogen we in tegenstelling tot in Sint Petersburg wel fotograferen.

noordkorea-0902We rijden met de metro naar het volgende station waar we weer uitstappen. De stations zijn prachtig maar de metro van Moskou blijft bij ons, qua schoonheid, op nummer 1 staan. We rijden in de stromende regen naar de Mansudae Fountains, die niet spuiten. Het monument is prachtig. Dan lopen we naar het plein waar de grote bronzen beelden van Kim Il Sung en Kim Jung Il staan.

noordkorea-0913We moeten in het gelid lopen en mogen nog niet fotograferen. Voor ons staat een peleton miliitairen die hun leiders vereren. Sinds een paar weken staat de in december 2011 overleden Kim Jung Il, the dear leader, naast zijn vader. We lopen in een dubbele rij naar voren. Jose krijgt van Mr Choe een boeket bloemen, dat Marieke uit de pot gekocht heeft, en mag dit bij de bloemenmuur leggen. Heel erg indrukwekkend.

noordkorea-0920Dan mogen we foto’s maken en dat doen we volop. Het is, ondanks de regen, een geweldig tafereel. De volgende stop is bij de foreign bookstore. Jose koopt een Koreaans krant, een speldje, twee hangertjes en een tasje. De poster van de Mass Games, die 20 euro kost, heb ik illegaal gefotografeerd, maar niet gekocht. Ook de Koreaanse vlag, die 15 euro kost vind ik te duur. Dan gaan we naar het Ruongwang paviljoen bij Taedong Gate.

noordkorea-0935Een tempel met een prachtig uitzicht op de Juche toer en de bruggen over de Taedong rivier. Het is lunch tijd. We rijden naar een boot waar we vriendelijk ontvangen worden. De lunch bestaat uit een aantal koude Koreaanse hapjes. Het smaakt best goed. Het bier, een ander merk dan gisteravond, is heerlijk. De boot vaar een kort rondje en dan rijden we met de bus naar de department store. Dit is een dure staatswinkel met luxe producten die duur zijn.

noordkorea-0971Hiermee willen de Noord Koreanen laten zien dat ze welvarend zijn. Wat is de realiteit? Alleen buitenlanders en de enkele gefortuneerde Koreanen kopen hier. Dan is het circus time. We rijden naar het circus theater. Het is vandaag army day en de Noord Koreanen vieren de 80e verjaardag van het Koreaanse volks leger (Korean Peoples Army). We zitten bovenin het theater en hebben een mooi uitzicht.

noordkorea-0973De shows zijn spectaculair en ik heb nog nooit zoiets spectaculairs op acrobatiekgebied gezien. Na anderhalf uur genieten gaan we naar de Kim Il Sung bloemententoonstelling. Onze uitstekend, met een Amerikaans accent, Engels sprekende gids leidt ons door de twee verdiepingen heen.

noordkorea-0987Opvallend is dat op de tentoonstelling vooral twee bloemen te zien zijn: een orchidee, de Kimilsungia, en een grote, rode begonia, de kimdjungilia. Het hele Noord Koreaanse idealisme is uitgebeeld en wordt door de gids uitgelegd. Beide leiders worden de hemel in geprezen. Het regent nog steeds en daarom is de wandeling uit het programma geschrapt.

noordkorea-0989Een bezoek aan de Juche toren heeft met dit weer ook geen zin en wordt eveneens tot een volgend moment in de vakantie uitgesteld. Daarom gaan we eerder dan gepland naar het hotpot restaurant. Iedereen heeft hier zijn eigen potje met kokende bouillon. Dit wordt gevuld met vlees. Drie minuten later worden de groenten toegevoegd. Weer twee minuten laten schuiven we het geklopte ei erin. Vooraf krijgen we dim sum, kip, vis en tempura hapjes.

noordkorea-0993Het smaakt voortreffelijk. We drinken er allebei een biertje bij. Om 19.00 uur vertrekken we met de bus en rijden we naar de plek waar een zogenaamde ‘Mass dance’ wordt gehouden. De plek is verlaten, want in verband met de regen is iedereen kletsnat naar huis gegaan. Mr Choe probeert nog een tweede plek, maar ook hier is niets te zien. We hebben vette pech en rijden naar het hotel, want de fun fare, een pretpark is ook verlaten.

noordkorea-0991In het hotel doen we de natte kleren uit. Dan gaan we in de bar een biertje drinken. Een blikje Heerlijk Helder Heineken kost 1 euro. Yvette schuift aan en we kletsen gezellig over de belevenissen in Noord Korea. Dan is het tijd om het reisverslag te schrijven en de tassen te prepareren. We worden morgen vroeg gewekt. Ondanks de regen hebben we een fantastische dag in Pyongyang gehad.