Om kwart over 8 zitten we aan het uitgebreide ontbijt. Heerlijk brood, omelet, pannekoeken, la vache qui rit en jam + koffie, thee en vers geperste sinaasappelsap. We kunnen zoveel krijgen als we willen. Dit is de tweede keer dat Koning Aap in dit hotel logeert en ze willen graag dat Aap hier terug komt. Om 9 uur vertrekken we voor de facultatieve excursie (120 dh pp inclusief lunch). Iedereen gaat mee en al snel maken we een fotostop bij een nomadendorpje.

DSCF2461De bergbewoners wandelen met geiten en ezels en willen niet op de foto. Gelukkig heb ik 20 keer zoom op mijn camera. We rijden verder en zien boven in de berg een man met zijn vrouw en hun kudde schapen en geiten. Hij komt naar beneden om ons gedag te zeggen. Hij spreekt Berbers, hetzelfde dialect als onze chauffeur Kahlid. We maken mooie foto ’s en geven de vriendelijke man een paar Dirhams.

IMG_5580Dan stoppen we voor het smalste punt van de Todrakloof. Eerst klimmen we een trap op om foto’s van het prachtige landschap te maken. Dan wandelen we 700 meter door de kloof. Langs de weg staan stalletjes en we kopen voor 100 dh een kleedje voor in onze hal (vraagprijs 20 euro). Dan rijden we verder naar het punt waar we onze gids Abdu ontmoeten. Hier is een terras en we drinken op ons gemak een heerlijke café case.

DSCF2486Om 11 uur beginnen we aan de twee uur durende wandeling door de palmentuin van Tinerhir. We hebben prachtige uitzichten op de rotswanden, kasbah’s en dorpjes. De lokale bevolking bewerkt het land en vervoert de oogst met ezels. Ze zijn heel erg vriendelijk en we hebben heel wat ‘gebonjourd’. We steken twee keer via een boomstam de Todra rivier over en genieten van de omgeving.

IMG_5591Het laatste stuk gaat over de weg en om 1 uur komen we bij het huis van Abdu aan. We worden hartelijk door zijn familie ontvangen en zijn moeder kust ons volgens Berber traditie vier keer op de wang. We drinken thee op het terras en moeder en haar knappe dochters bereiden onze lunch. Deze wordt boven geserveerd maar eerst krijgen we een korte rondleiding door het huis. De salade en couscous smaken voortreffelijk.

IMG_5598Ik doe me tegoed aan brood, de salade en eet van de couscous alleen de kip. Als drank wordt water geserveerd en na de lunch drinken we beneden nog een kop thee. We maken kennis met Liesbeth Mabrouk, een Nederlandse vrouw die getrouwd is met de broer van Abdul. Haar man Jamil was gids van een Djoser groep waar zij deel van uitmaakte.

IMG_5608De vonk sloeg meteen over en ze heeft al haar bezittingen in Nederland verkocht en is bij de Berber familie ingetrokken. Ze runt nu samen met haar man een reisburo: www.mabroukmarokko.nl  De familie geeft nog een trommelshow weg en iedereen doet mee aan het dansje. We nemen afscheid van de Mabrouk’s en rijden naar Tinerhir. Hier wandelen we drie kwartier door de souk en de joodse wijk, de Mellah.

IMG_5624Het is bloedheet en om vier uur rijden  terug naar het hotel. Bij de kloof is het hartstikke druk en de auto’s staan dubbel geparkeerd. Khalid moet al zijn stuurmanskunsten gebruiken om de kilometer te overbruggen. Om vijf uur komen we bij hotel Essalem aan. Bij het zwembad roken we een peuk. Renée, Jolande, Leo, Willem en Khalid nemen een verfrissende duik. Volgens Willem is het water van bier temperatuur.

IMG_5648Op de kamer drinken we een borrel, herpakt Jose de reistassen, werk ik het reisverslag bij en nemen we een welverdiende douche. Om half negen is het verzamelen voor het diner. Voor onze groep is in een andere kamer gedekt. De kachel doet zijn best en we zetten hem al snel lager. We hebben hetzelfde besteld als gisteren maar de gerechten zijn duidelijk anders.

IMG_5656De salade is voortreffelijk maar het is jammeraar de omelet met groenten licht aangebrand is. We drinken de fles rode wijn leeg en deze smaakt naar meer. Maar helaas op is op. Na afloop gaan we naar een andere kamer waarin het personeel.voor andere gasten een trommel en blokfluitshow weggeeft. Wat eenketelmuziek. Er moet ook nog gedanst worden. Ikvind het vreselijk en ontvlucht het geweld. Jose komt een kwartiertje later naar de kamer en om half 11 gaan we onze vermoeide lichamen rust geven.