sjbrouteKwart over zeven lopen we bepakt en gezakt naar de bushalte. Het begint net te regenen. Na een kleine 10 minuten wachten komt lijn 2. Het is rustig en we hebben weinig stops. Om 10 voor 8 trekken we voor 34 euro twee enkeltjes naar schiphol uit de automaat. De trein naar Den Bosch staat klaar en vertrekt onmiddellijk als we ingestapt zijn.
DSCF0002Twintig minuten later staan we op het perron van onze provincie hoofdstad. De intercity naar Schiphol is net weg. Jammer, maar geen nood. José bestelt twee koffie en zoekt de rookpaal op. De laatste etappe naar Schiphol verloopt voorspoedig en om 9.45 uur lopen we naar vertrekhal 3. We hebben slechts één persoon voor ons bij het inchecken. Na vijf minuten hebben we onze instapkaarten en gaat de bagage gelabeld en wel de transportband op. Buiten roken we nog een peuk en dan door de douane naar de Tax Free Shop. Ik koop 150 sigaren, een fles Bokma en een fles Barcardi.
DSCF0004Dan gaan we naar Bar Amsterdam voor een pilsje en een witte wijn. Rond 11 uur lopen we naar gate E19 en gaan we door de security check. Het toestel is nog niet gearriveerd dus dat wordt vertraging. Om 11.45 uur stappen we in de Boeing 777-200 van Singapore Airlines. We hebben stoel 51 E en 51 G in het middenstuk . Ik zit aan het gangpad. Omdat het personeel niks te doen heeft worden de menukaarten alvast uitgedeeld. Het menu ziet er uitstekend uit. We hebben telkens keus uit drie gerechten.

sjb2008Jose_01271.JPG-for-web-largeOm 13.10 raast vlucht SQ323 over de startbaan. We hebben vijf kwartier vertraging en onze aansluitende vlucht vertrekt één uur na de geplande aankomsttijd. Gaat we dat halen? De geplande vluchtduur naar Singapore is 12 uur en 35 minuten. I wish we were there! De verzorging aan boord is geweldig. De maaltijd is ook top. We komen niks te kort. Behalve de stoelen en de ruimte is het vergelijkbaar met business class bij North West Airlines. Het is een lange zit en we slapen weining. Om 07.05 uur landen we op vliegveld Changi van Singapore. We verlaten snel de kist en moeten van Terminal 3 naar Terminal 2. We nemen eerst twee skytrains en het laatste stuk naar gate F36 lopen we in snelpas.

DSCF0006Snel de handbagage door de security check en meteen de Airbus A320 van Silkair in. We krijgen meteen de arrivel/departure card en het formulier voor de douane. Om vijf over acht stijgt vlucht MI232 op richting Medan. Snel wordt een tuna sandwich met koffie of thee geserveerd. Dan wordt de daling ingezet en om vijf over 8 lopen we naar het visumburo. (In Sumatri is het een uur vroeger dan in Singapore). Mijn 50 dollar biljet wordt niet geaccepteerd. Andere biljetten passeren het controle apparaat ook niet. Mijn opmerking dat het apparaat niet deugt, valt niet in goede aarde: ‘this is my country and your dollars are no good’. Voor 20 euro en 21 USD krijg ik 2 visums.

DSCF0013We zijn snel door de douane en Theo, onze reisleider, staat al met onze bagage te wachten. Het duurt best een poos voordat iedereen door de douane is. Er was een vliegtuig met Indonesiërs geland en die hebben geen visum nodig. Ze konden dus meteen naar de douane. Om 9 uur lopen we naar de bus en Theo vertelt het programma:

Bezoek aan een Marokkaanse moskee
Pinnen (2,5 miljoen roepies)
Drinken en/of eten bij restaurant Tip Top
2,5 uur bussen over een slechte weg naar Bukit Lawang
De Moskee viel tegen, maar wat wil je als je net uit Jordanië komt. Het pinnen verliep soepel en bij Tip Top drinken we een cola en een liter Bintang bier (29.500 Rp). Om 11 uur verlaten we Medan, een drukke stad met veel auto’s en brommers. Onderweg stoppen we bij een palmpittenolie plantage. De weg is erg slecht en door de vermoeidheid vallen we allebei in slaap. Het is 16.15 uur als we bij de Bukit Lawang Cottages aankomen.
DSCF0014Het welkomstdrankje sla ik over. We krijgen huisje nr 95 en gaan ons eerst opfrissen. Daar knapt een mens van op. Dan gaan we naar het restaurant een pils en een cola drinken. We krijgen gezelschap van Hans en Sinikka en maken kennis met elkaar. Dan nog even in de binnentuin zitten en vervolgens naar het restaurant. We zijn de eerste en kiezen een strategische plek. Het eerste rondje is van Baobab en Theo doet zijn introductie verhaal. Hij geeft tips en een voorbeschouwing van de reis. Ook deelt hij papieren met informatie uit. Vandaag hebben we 80 kilometer gereden en de totale reisafstand is 2800 kilometer. Het buffet smaakt uitstekend en om 21.00 uur gaan wij als laatste de kamer opzoeken. We duiken in de klamboe en vallen allebei als een blok in slaap.

9 en 10 juli 2008 Amsterdam – Singapore – Medan – Bukit Lawang
Getagd op: