Om 08.30 uur begint José met het uit- en inpakken van de bagage. Ze heeft ondanks de décafé slecht geslapen en is moe. Ik verzamel de bonnen voor de Tax teruggave op het vliegveld. Om 10.00 uur droppen we de bagage en rugzakken in de Wardroom op de eerste etage. We lopen richting Green market. Het is hier uitgestorven en we besluiten naar het Victoria &Alfred Waterfront te gaan. Weer met stadsbus want dit is ons goed bevallen.
za-163.JPG-for-web-normalRia en Arie staan bij de bushalte te wachten en met z’n vieren worden we 10 minuten later bij de haven afgezet.
Hier scheiden onze wegen en we lopen richting de brug. Het is gezellig druk bij Harrie’s Pancakes en hier gaan we ontbijten. De lucht is strak blauw en we zoeken een tafeltje in de zon op. We bestellen allebei een ontbijt met toast, gebakken eieren met ‘sunny side up’, bacon, tomaat en paddestoelen.
za-164.JPG-for-web-normalHet duurt lang voordat het ontbijt uitgeserveerd wordt maar we genieten in de zon. Het zijn “Canarische” temperaturen. Om 12.00 uur lopen we naar de bushalte en nemen we afscheid van het Waterfront. Onderweg pikken we Jan en Elma op. We worden voor het hotel afgezet.
Om 13.00 uur vertrekken we met drie busjes naar het vliegveld. Onze bus is in reparatie bij de garage.
za-165.JPG-for-web-normalDaarom nemen we hartstochtelijk afscheid van Louis die ons bekwaam  en veilig 5000 kilometer door het prachtige Zuid Afrika heeft geloodst. Met Liesl van de receptie wisselen we het adres uit.
Na een klein half uur komen we bij de luchthaven aan. Eerst de tax geregeld en dan ingecheckt. We mogen maar 1 stuk handbagage per persoon meenemen. Een rugzak met de nieuwe schoenen gaat met de tassen mee in het vliegruim.
za-166.JPG-for-web-normalHopelijk komt dit goed. De controle bij de douane is streng maar we komen er doorheen. Eerst naar de bank om de Randen in Euro’s om te zetten. Ik houd 50 Rand plus wat munten achter voor consumpties: bier, water en een tostie. De laatste 30 Rand worden v geruild tegen een neushoorn beeldje. Arie sponsort ons voor 1 rand. Bedankt Arie!. Het laatste souvenir dat we kopen is een gele zijden stropdas met olifanten (185R). We hangen nog wat rond bij gate 4 en om 15.10 uur begint het boarden.

Om 16.00 uur, precies op tijd, vertrekt de Boeing 757 (LH573) voor de 1285 kilometer naar Johannesburg waar een tussenstop gepland is. Om 17.35 uur zet de captain de kist aan de grond op het vliegveld van Johannesburg. We mogen het toestel niet verlaten. We staan 1 uur en 3 kartier aan de grond. Dit is oervervelend. Om 19.20 uur verlaten we met 360 km/uur de startbaan voor de tien uur durende vlucht naar het 8693 kilometer verder gelegen Frankfurt. Dit is een zware etappe. Eerst een paar Warsteiners, dan het diner en vervolgens proberen te slapen. Ondanks de uitklapbare kopsteunen van de vliegtuigstoel valt dit niet mee. We doezelen wat maar slapen kun je dit niet noemen. Eindelijk wordt het ontbijt geserveerd. Dit betekent dat we boven Europa vliegen. We landen keurig op tijd in Frankfurt. De luchthaven is ten opzicht van drie jaar geleden flink gerenoveerd. We drinken allebei een kop the voor €2,60 per stuk! Dit is even wennen!

Om 7.30 uur vertrekt de Boeing 737 richting Amsterdam. We krijgen een sandwich en een drankje en een uur later zijn we weer op Nederlandse bodem. Het duurt even voordat we de bagage hebben. Afscheid nemen van de reisgenoten en treinkaartjes uit de automaat trekken. We hebben de trein van 09.45 uur die met 5 minuten vertraging vertrekt. Na een overstap in Rotterdam arriveren we om 11.30 uur op Tilburg Centraal. We sjokken naar de bushalte en Lijn 48 zet ons bij Royal Palace af. Nog even sjouwen en rond 12.00 uur zijn we weer in ons lieflijke huis.
alg_Huis_voorkantBij de post lag een briefje dat bij de buren een bos bloemen was afgegeven. Van wie kan dit nou zijn? Snel het boeket opgehaald. De bos is werkelijk prachtig met Zuid Afrikaanse bloemen. Een goedmakertje van Djoser vanwege de slechte organisatie op de eerste dag, waarvoor ze hun excuses aanboden.
Terug van een heftige, zeer intensieve vakantie waarin we veel plezier hebben gehad en echt genoten hebben. De reis/rust verhouding was scheef maar deze rondreis kunnen we iedereen aanbevelen.



4 en 5 augustus 2002 Kaapstad – A’dam
Getagd op:
%d bloggers liken dit: