We zitten volgens ons vaste patroon om 9 uur aan ons kopje thee. We lopen samen naar de campingwinkel voor een stokbrood. Dan blijkt de winkel dicht te zijn omdat de oven kapot is en er geen stokbrood geleverd is. We informeren bij de receptie en op 5 minuten lopen is in het dorp een bakker. We slaan bij de ingang van de campng linksaf en lopen recht op de warme bakker. Het is er best druk maar we zijn snel geholpen. We kopen een speciaal stokbrood en een pain au chocolat. Het smaakt weer heerlijk. We drinken nog een kop koffie en verzamelen dan onze spullen voor het bezoek aan Chambord.

Om kwart over 11 fietsen we de camping af. Het is maar 7 kilometer fietsen naar dit bijzondere gebouw. We zetten de fietsen op de fietsenparking van P0 en wandelen naar het hoofdgebouw waar de ticket office is. Hier staat een rij en er zijn maar twee kassa’s open. Na een klein kwartiertje zijn we aan de beurt en kopen we voor 29 euro twee toegangsbewijzen. Dan is het nog best een stukje wandelen naar het kasteel. We bezoeken eerst het kerkje en lopen dan naar de ingang. Hier hoeven we niet te wachten. Onze tassen worden gecontroleerd en een metaaldetector wordt langs onze lichamen gehouden. We mogen verder en we zetten onze fietstassen met o.a. de helmen in een kluisje.

We beginnen op de begane grond. De ruimtes zijn gigantisch. Veel overdaad en kitscherich Meteen links is de filmzaal waar een deel van de film bekijken. Als we de benedenverdieping gezien hebben drinken we in het café een pilsje en een warme chocomel. Dan gaan we naar de 1e verdieping. Deze vind ik indrukwekkender. Maar de topper is de tweede verdieping waar je boven langs de rand van de kasteelmuur loopt en een prachtig uitzicht hebt. We hebben veel foto’s gemaakt en na ruim twee uur hebben we het allemaal we gezien. We lopen de speciale, door Leonardo da Vinci ontworpen trap af, en moeten de weg naar de kluisjes vragen. Er zijn zoveel vertrekken dat je hier kunt verdwalen. Eerst bezoeken we nog de museumwinkel maar hier hebben ze niks wat we leuk vinden.

We wandelen naar het terrasje waar we gisteren wat gedronken hebben en bestellen een cola en een kleine Stella. Het is hier heerlijk mensen kijken. Onderweg naar de fietsen bekijken we nog een paar winkels. We fietsen dezelfde weg terug. We slaan rechtsaf naar een uitkijkpost waar we een kudde herten met rammen zien. We rijden door naar de Super U waar we inkopen voor het avondeten doen. Als we bijna bij de camping zijn begint het te regenen. Hebben we de regenjacks toch niet voor niets meegenomen.

Ik leg de accu’s aan de stroom zodat we morgen weer kilometers kunnen maken. Op ons terras lezen en interneten we wat.
De bakplaat komt weer op tafel. Vanavond bakken we aardappels. Het stokbrood dat  is dan niet vers meer. Het is weer genieten en als alles weer opgeruimd is, is het nog heerlijk toeven op ons terras.