Vertrek 9,18  uur Rijtijd: 5 uur  44 minuten Afstand 376 km
Verbruik  5,2 l/100km      Gemiddelde snelheid    68,1   km/uur

DSCF5827We staan om 8 uur op. En zijn klaar voor de rit naar Beitostolen. Eerst gaan we ontbijten. Ik neem alleen sap en thee, want het is nog te vroeg voor mij. Bij Jose smaakt het gelukkig weer goed. Rond half 10 vertrekken we uit Trondheim. De parkeerwachter vertelde ons dat onze auto verkeer geparkeerd stond. Hij moet achter  het verkeersbord staan. Dat moet je maar weten. Gelukkig komen we er zonder een bekeuring vanaf.

DSCF5841In Trondheim staat bij elke hoek van de straat een stoplicht. Zowat elk stoplicht staat op rood. Dat schiet dus niet op. Als we Trondheim bijna uit zijn gooien we onze tank vol. Ik verwacht dat dit de laatste tankstop is in Noorwegen. We kunnen dus weer goedkoper gaan tanken. We nemen de E6 richting Otta. Het eerste stuk mogen we maar 70 km per uur rijden. We komen door veel plaatsjes waar de snelheidslimiet 60 of 50 km per uur is.

IMG_1617Naar ruim anderhalf uur rijden stoppen we in Oppdal. We drinken koffie en Jose neemt er een blueberry muffin bij. In de supermarkt kopen we 4 broodjes en 2 halve liters Heineken. We hebben inmiddels honderd kilometer afgelegd en het volgende doel is Otta. De BMW navigatie is helemaal van slag. Hij zegt dat we nog 538 kilometer moeten rijden naar Beitostolen. Volgens onze reisbeschrijving is de afstand ongeveer 350 km.

DSCF5853We programmeren de navigatie op Otta en zien dat dat 123 km is. De weg is prima en we mogen 80 tot 90 km per uur rijden. Dat schiet tenminste op. Het weer is opgeklaard. De zon schijnt en de lucht is blauw. Om half twee is het lunchtijd. We zijn 30 kilometer voor Otta en we stoppen bij een picknickplaats. De omgeving is prachtig en ik heb mijn fleece vest niet meer nodig. Het is 18 graden en het voelt lekker in de zon.

IMG_1630Als onze magen gevuld zijn rijden we weer verder. Bij Otta nemen we de afslag naar weg nummer 15 richting Lom. De weg slingert langs een prachtig meer en op de achtergrond zien we de besneeuwde bergtoppen. We rijden door een prachtig dal. Schitterend. We stoppen regelmatig om foto’s te nemen. Bij Randen slaan we linksaf de 51 op richting Fagernes. Het eerste stuk is stijgt 8%.

IMG_1641Halverwege stoppen we bij een parkeerplaats en genieten we van de omgeving. Dan rijden we verder en komen we op een plateau uit. De top ligt op 1389 meter. Wat is het hier mooi. Het is prachtig weer en dan ziet de natuur er toch veel mooier uit.  We stoppen regelmatig en nemen de tijd. Pas na half 6 zijn we in Beitostolen. We moeten zoeken naar het Radisson Blu hotel. Het ligt meteen rechts maar we waren het hotel voorbij gereden.

IMG_1644Bij de receptie worden we hartelijk ontvangen en krijgen zelfs een hand van de receptionist. Onze sleutelkaarten liggen al klaar. We willen morgen vroeg om 7 uur vertrekken en daarom bestellen we ontbijtpakketjes. Dit is geen enkel probleem. We gaan naar kamer 109, een mooie royale ruimte met twee fauteuils.  We halen de spullen uit de auto en dan ga ik op zoek naar een restaurantje.

IMG_1646We hebben geen zin om in het hotel voor 325 NOK p.p. te buffetten. Beitostolen is een schitterend wintersportplaatsje met veel restaurantjes. Ik neem een heerlijke douche en om half 8 lopen we naar Peppes Pizza, een tip van tripadvisor. Jose neemt water en een salade en ik een biertje met een Beefy Burger. Het smaakt voortreffelijk. Het is druk in het restaurant en dat begrijp ik. De prijs kwaliteit verhouding is prima.

IMG_1654We wandelen terug naar ons hotel en ontspannen nog wat. Dan is het bedtijd want morgen rammelt de wekker om half 7. Deze dag heeft ons gebracht wat we van deze vakantie verwacht hebben. Het is zuur dat we dit pas op onze laatste dag mee mogen maken.