Om 03.00 uur worden we door de telefoon gewekt. Even later belt Marieke voor de zekerheid nog een keer. Om half vier vertrekken we met twaalf mensen en Marieke in een klein busje naar het vliegveld. Wenze, Tanja, Rina, Mayke en Theo hebben andere vluchten. Drie kwartier later droppen we de bagage en halen we de instapkaarten op.

noordkorea-0730Marieke heeft gisteren de wensen met betrekking tot de zitplaatsen in het vliegtuig geïnventariseerd en is tot 24.00 uur bezig geweest om de groep in te checken. Bij de balie van Swiss air is bijna niemand, dus binnen no-time hadden we onze instapkaarten. Met de trein gaan we naar terminal E. Er staat een flinke rij bij de douane. Hier moeten we zeker een half uur wachten. Dan gaan we naar de security check.

noordkorea-0736Jose moet heel haar rugzak leegmaken want de oplettende Chinese beveiligingsbeambte heeft twee aanstekers ontdekt. Die moeten we helaas inleveren. We lopen naar gate E10, Jose rookt een sigaartje terwijl ik naar Dougie McLain luister. Met een half uur vertraging gaan we om kwart over zes boarden. Dit gaat vlot en we zitten naast elkaar op stoel 33J en 33K, bij het raam langs het gangpad. Dit heeft Marieke perfect geregeld.

noordkorea-0742
Het boarden gaat supersnel en met twintig minuten vertraging raast de Airbus A340-300 over de startbaan van Beijing. Rond acht uur wordt het ontbijt uitgeserveerd. We nemen er jus d’orange en koffie bij. Heerlijk. Tijd om aan het reisverslag te beginnen. Omdat de iPad in China is achtergebleven, moet het verslag overgetikt worden. Hier ben ik zowat de hele vlucht mee bezig geweest.

noordkoreaiphone14Jose heeft nog anderhalf uur geslapen en ik heb lekker doorgetikt.nog drie dagen te gaan. Twee uur voordat we landen wordt het middageten geserveerd. Dit had ook het avondeten kunnen zijn. Ik neem kip en Jose spatzli. We drinken er allebei twee flesjes rode wijn bij. De vlucht verloopt goed en rond 11.00 uur landen we op de vluchthaven van Zurich. Dit is een kwartier eerder dan gepland.

noordkoreaiphone15We krijgen een onverwachte security check en moeten ons water inleveren. We moeten flink zoeken voordat we een toilet gevonden hebben. Dan moeten we door de douane controle. Deze is heel erg streng en we staan in de verkeerde rij. Een Chinees meisje dat nauwelijks Engels spreekt heeft de grootste moeite om het land in te komen. Bij ons gaat het wat gemakkelijker. We lopen richting gate À.

Schermafdruk 2015-07-07 11.31.09Bij de Camel smoke area rookt Jose een sigaartje. Dan lopen we naar gate A84 waar we een half uur moeten wachten. Het bord geeft aan dat we vijf minuten vertraging hebben. Het boarden gaat weer erg vlot en er zijn veel lege plekken in het toestel. Om 12.50 uur vertrekt de Airbus  319 van Swiss air van het vliegveld van Zürich. Als we op hoogte zijn krijgen we meteen een sandwich. Jose bestelt koffie dan ik een biertje. We hebben een goede vlucht.

noordkoreaiphone16Bij de bagagebelt nemen afscheid van de groep en dan met de bus naar P3 de auto ophalen. De terugreis gaat voorspoedig en we hebben gelukkig geen last van file.
Rond half 5 zijn we thuis en kunnen we terugkijken op een mooie en heel bijzondere vakantie. Dit avontuur hadden we niet willen missen.