Vertrek 09.32 uur            Rijtijd: 5 uur en 17 minuten          Afstand 391 km
Verbruik  5,5 l/100km      Gemiddelde snelheid    76,8 km/uur

scaniphone25Op de gebruikelijke tijd staan we op. We beginnen in het ritme te komen. Jose heeft het weer geïnspecteerd en gelukkig is het droog. Het ontbijt is goed verzorgd. We maken nog wat foto’s en stoppen dan onze bagage in de auto. Om half 10 rijden we de heuvel af. In een paar kilometer zijn we in het centrum van Rattvik. We parkeren de auto bij een supermarkt en lopen richting station. We steken de ‘platforms’ over en lopen de 628 meter lange steiger op.

IMG_1276Elke plank bevat de naam van de sponsor. Bij het begin staan een bord met de namen van de sponsoren op alfabetische volgorde. Dit is een hele lijst. Als we op de steiger zijn zien we ons hotel  en rode huizen op heuvel liggen. Het is een prachtig gezicht hoe de houten huizen tegen de heuvel zijn gebouwd. Dan wandelen we door het centrum van Rattvik, een klein leuk plaatsje. Vervolgens rijden we dezelfde weg als gisteren terug richting Mora.

IMG_1286Onderweg hebben we weer een flinke regenbui, maar dan klaart de lucht op. Een 60 kilometer voor Sveg stoppen we bij een parkeerplaats met klein cafétje. Voor 30 SEK hebben we twee heerlijke koppen koffie die we op de picknickbank aan de oever van het meer opdrinken. Het uitzicht is hier schitterend. En wat een rust. Dan rijden we door naar Sveg waar we de tank vol gooien. We maken foto’s van de 35 meter hoge beer en bezoeken een prachtige kerk.

DSCF5455We nemen de alternatieve route van onze reisbeschrijving. We rijden de weg omhoog naar Duvberg. Dit is een heel klein boerendorpje. Boven aangekomen staan picknicktafels met afdak. We gebruiken hier onze lunch, broodjes met leverpastei en hard gekookt ei, en hebben een prachtig uitzicht. Dit is echt gaaf. Dan rijden we verder over de rustige B-weg. In Vemdalen kopen we bij een ICA supermarkt twee halve liters cola light.

DSCF5457We bezoeken de kerk en rijden dan weer verder richting Ōstersund. 36 kilometer voor de hoofdstad van Jatsland Lan nemen we een afslag naar Nas. Hier staan mooie boerderijen en een middeleeuws kerkje. Dan rijden we door naar Orviken. Hier besluiten we ons ‘ kerkenpad’, maar helaas is deze kerk niet open. We rijden door naar ons hotel. We krijgen de sleutel van kamer 442 van het Clarion Hotel.

IMG_1306We parkeren onze  auto in de garage (kosten 120 SEK per dag) en brengen onze spullen naar de kamer. We hebben uitzicht op het plein en het Storsjon meer. We gaan het stadje verkennen en ons oriënteren voor een restaurant. Ons hotel ligt gunstig aan de centrale winkelstraat. We zien een paar leuke restaurants en wandelen terug naar het hotel. We nemen een heerlijke douche en bekijken op internet de menu’s van onze kandidaten.

IMG_1313We besluiten naar Captain Cook’s te gaan. Hier is gelukkig nog 1 tafeltje vrij. Jose bestelt een gegrilde zalm en ik een Cook’s burger. We drinken er een fles rode wijn bij  (294 SEK). Captain Cook’s is een sfeervol eetcafé met gezellige en vriendelijke bediening. Het eten smaakt uitstekend.  Om de spijsvertering te bevorderen wandelen we naar het meer.

IMG_1328We lopen een stukje en de zon schijnt om 10 uur nog volop. Dan lopen we naar ons hotel. Om half 11 gaan we slapen. Het was weer een mooie ontspannen dag.