We hebben allebei slecht geslapen. Het ligt hard op de grond en het was bloedheet. Om 08.00 uur zitten we aan het ontbijt. We gaan met de rug tegen de muur aan zitten. Dat zit een stuk comfortabeler. We krijgen een westers ontbijt met vijf sneetjes wit brood, een spiegelei, jam en koffie of thee. Smaakt prima. We doen het rustig aan want we vertrekken pas om 09.00 uur. We kiezen een plek voor in de bus. Al snel is het landschap akkergrond. Dit zullen we de hele dag zien.

noordkorea-1114De coöperatieve dorpen staan weer in het midden. Het landschap is heuvelachtig en de fietsers lopen de heuvel met de fiets in de hand omhoog. We hebben een koffiestop en na twee uur rijden komen we aan bij een park in de Jongsang mountains. De struiken en bomen staan volop in bloei. We wandelen naar boven en zien de Songbul tempel. Een Boedhistische monnik is onze gids en hij leidt ons langs de prachtige tempelgebouwen. Werkelijk schitterend!

noordkorea-0338We vervolgen onze excursie en een half uur later komen we in Sariwon aan. Een levendig stadje met brede straten, bijna geen auto’s en veel fietsers. Wij zijn voor de lokale bevolking een bezienswaardigheid. Mr. Choe brengt ons naar ‘folk customs street’. De lokale gids staat ons op te wachten en steekt bij de mozaïeken een heel verhaal af. Hierop wordt de geschiedenis van Koryo weergegeven. We vinden dit minder interessant en hebben veel belangstelling voor het straatbeeld.

noordkorea-1125Dan stappen we in de bus en rijden we in vijf minuten naar het Sariwong hotel voor de lunch. We zitten in een grote ruimte en zijn de enige gasten. We krijgen weer een Koreaanse lunch, maar deze is anders en overheerlijk. De maaltijden zijn zeer gevarieerd. Het Ponghak bier smaakt ook prima. Om 13.00 uur rijden we naar een cooperatieve rijst boerderij. We moeten tien minuten op de lokale gids wachten.

noordkorea-1165We beginnen in een gebouw met 8 zalen waarin foto’s van Kim Il Sung en Kim Jung Il hangen. de foto’s zijn gemaakt tijdens hun bezoek aan de boerderij. De betreffende datums zijn bij elke foto aangegeven. Onze lokale gids prijkt op sommige foto’s met Kim Jung Il. Dan rijden we door het dorp, dag uit allemaal dezelfde huizen bestaat, en gaan naar een plateau van waaraf we een mooi uitzicht op de huizen en de rijstvelden hebben.

noordkorea-1196Tenslotte mogen we zo’n huis van binnen bekijken. Het bestaat uit twee kleine kamers, een keukentje en een toilet met mandiebak. Hier moeten de boerengezinnen het, ongeacht het aantal kinderen mee doen. Elk huis heeft een grote voortuin waar op bewoners zelf groenten kunnen verbouwen. Dan rijden we over onverharde wegen naar de Nampho West Sea Barriage. onderweg is de weg versperd met een berg zand. Heeft onze chauffeur een verkeerde afslag genomen?

noordkorea-1202We rijden een stukje terug en kijken onze ogen uit naar de landelijke taferelen. Om 17.00 uur komen we bij de deltawerken en afsluitdijk van Noord Korea aan. Het waait hier enorm en het is fris. We gaan naar binnen en in een soort bioscoopzaal legt een lokale gids aan de hand van een kaart de waterkering uit met sluizen uit. Hierna zien we een prachtige maquete. Het is drie kwartier rijden naar het Ryonggang Spa Hotel. We krijgende sleutel van kamer 5 van huisje 10.

noordkorea-0348Een balzaal met twee tweepersoons bedden en een privé Spa. Om 20.00 uur is het tijd voor het diner. Opnieuw allemaal verschillende schaaltjes met lekkere gerechten. De inktvis schotel is niet aan ons besteed en wordt door onze buurman opgepeuzeld. Het smaakt prima. Na het diner kopen we voor € 0,86 twee grote flessen bier en gaan we naar onze kamer. We laten de Spa vollopen. Volgens Mr Choe is het water 70 graden Celcius.

noordkorea-0349Daarom doen we er wat koud water bij. Met z’n tweeën liggen we in de badkuip. Het water is zout en het bad voelt rustgevend. Na de Spa puffen we uit. Dan valt het licht een paar keer uit. De waxinelichtjes komen goed van pas. Het is half twaalf als we gaan slapen.