Het is 06.30 uur als we een dubbele wake up call krijgen. Eerst ringelt de telefoon en dan klopt Mr Choe op de deur. Om 07.15 uur brengen we de bagage naar de bus en is het tijd voor ontbijt. Dit is hetzelfde als gisteren, dus gewoon goed. Klokslag 8 uur vertrekken we voor onze excursie met als eindpunt het 160 kilometer verderop gelegen Kaesong. Nadat we Pyongyang verlaten hebben, rijden we door een prachtig landschap.

noordkorea-0169De mensen werken op het land en we zien heel veel fietsers. In China is de fiets uit het straatbeeld verdwenen, maar in Noord Korea is het veroveringen nummer 1. Om 10.00 uur hebben we een korte koffie-thee-plas stop. De Nescafe, die 1 euro per kop kost, smaakt prima. Het is al weer een tijdje geleden dat we koffie op hebben. Het weer is helemaal omgeslagen. Het is zonnig en onbewolkt maar het is wel fris.

noordkorea-0995Onder het genot van een sigaar drinken we de koffie in het zonnetje op. Om 10.15uur rijden we weer verder. Vijf kwartier later komen we bij Panmunjon aan. Hier is de demilitarized zone (DMZ), een strook van vier kilometer breed op de grens tussen de beide Korea’s. Een stuurse militair geeft aan de hand van een plattegrond aan wat hier allemaal te zien is. Mr Choe vertaalt het verhaal in slecht Engels.

noordkorea-0190Dan rijden we met de bus twee kilometer naar de grens. We stoppen bij het lokaal waar het staakt het vuren ondertekend is. Op de originele tafel staat een Koreaanse vlag en de vervaalde vlag van De United Nations. In de grote ruimte hangen foto’s van deze gebeurtenis tentoongesteld. Dan gaan we naar de keet waar de onderhandelingen hebben plaatsgevonden. Dan marcheren we twee aan twee naar het monument dat ter ere van Kim Il Sung is geplaatst.

noordkorea-0204Op het monument staat de sterfdag van de president van de Democratic Peoples Republik of Korea (DPKR) gegraveerd: 1994.07.07. Het monument is 19’94 meter lang en 7 meter hoog. Vervolgens brengen we een bezoek aan de beroemde blauwe barakken. Deze staan boven op de grens van de beide Korea’s. Als een volwaardig peleton marcheren we langs de gewapende militairen naar een van de barakken.

noordkorea-1044Mr Choe speelt weer als tolk en we staan met 1 been in Noord en met het andere in Zuid Korea. We lopen naar de bus en rijden naar het Panmunjon restaurant. Hier krijgen we een Koreaanse lunch die bestaat uit goudkleurige bakjes gevuld met vis, vlees, gebakken ei, kimchi, spinazie en andere niet identificieerbare gerechten. Vooraf krijgen we een pittige bouillon soep en een klein bekertje gevuld met sterke drank.

noordkorea-1047We drinken water en het geheel wordt compleet gemaakt met rijst. We eten wat we lekker vinden. Het smaakt, maar we schreeuwen het niet van de daken. Om half twee stappen we weer in de bus en rijden we naar Mountain Jaman. Hier staat een groot bronzen standbeeld van Kim Il Sung. Kim kijkt over de stad heen. Naast het standbeeld is het Kwandole paviljoen. Deze stenen brug is in 1215 gebouwd. Hier is Jong Mung Ju, een confusionistische official vermoord.

noordkorea-1054Het bloedsspoor is op de brug nog steeds zichtbaar.  Ja, ja.
De volgende stop is bij Songyungwan. Dit is een in 992 gesticht opleidingsinstituut. Hier bezoeken we het Koryo museum. Een klein museum met potten, wapens en relikwieën. We vinden dit niet zo interessant. Dan rijden we naar het graf van King Kongmin. Dit ligt 14 kilometer ten zuidwesten van Kaeson boven op een berg. We klimmen een steile trap op en komen bij twee halve groene bollen.

noordkorea-1070In de linker ligt King Kongmin en in de rechter zijn vrouw. We zien beelden van krijgers en van tijgers en schapen en hebben een mooi uitzicht. We rijden terug naar Kaesong en stoppen bij de South Gate  (Nam Gate). Hier zien we de Yongbok temple bell, een grote klok. We hebben een mooi uitzicht over de lege straten van Kaesong.  Dan wandelen we in tien minutennaar het Folklore hotel. Het ziet er van buiten gezellig uit.

noordkorea-1098We slapen in  kamer 3 van huisje 15, een kleine ruimte, zonder stoelen met twee matrassen op een verwarmde vloer. We hebben wel een koelkast, tafeltje en een dekenkist. Ik gebruik het tafeltje om op te zitten. We hebben ook geen warm water en de douche en toilet zien er niet uit. Om 19.00 uur gaan we dineren. We zitten op z’n Japans aan een lage tafel. Dit is niet goed voor onze ruggen. Voor de liefhebbers is er hondensoep. ( smaakt als rundvleessoep )

noordkorea-1101Over dit extra gerecht dat vijf euro kost is niemand enthousiast. We krijgen weer veel verschillende gerechten en gaan om 20.00 uur naar de bar. Hier staan gelukkig tafels en stoelen. We drinken allebei bier. Dan komt Mr. Choe binnen. Hij zet op twee tafels in totaal 6 flessen bier. Deze mogen we, blijkt achteraf, zelf afrekenen. Mr Choe gooit het bier naar binnen en bij elk slok klinken de glazen tegen elkaar en roepen we shoepee (proost).

noordkorea-1107Onze supervisor is duidelijk aangeschoten en we hebben veel plezier. Als Mr. Yun binnen komt, verlaat Mr Choe  meteen de bar. Is Mr Yun de mol? Hij houdt alles in de gaten en we vertrouwen hem niet. Het is gezellig en het bier vloeit rijkelijk. Een fles van 640 ml kost € 0,70. Wie zegt dat er ‘s-avonds in Noord Korea niks te beleven is? Rond 23.00 uur gaan we naar onze kamer en kruipen in ons verwarmd bedje.

noordkorea-1112De vloer is verwarmd en het matrasje ligt op de grond en is dus hartstikke heet. Dat voelt niet lekker.