We slapen best goed, maar omdat we aan de straatkant slapen horen we het gekletter van de regen op de zinken dakplaten. Als de wekker ons om half vijf wakker maakt spoelt het buiten. Als ontbijt nemen we allebei een kop thee. Volgens Stefan hoeven wij ons geen zorgen te maken. Het regent hier altijd in de ochtend en in de middag is het T-shirt weer. Voor de deur van ons hotel brengen handelaren voor 3 sol plastic poncho’s aan de man.

IMG_7178Dit is goede handel bij deze weersomstandigheden. Omdat wij onze parapluutjes bij hebben, kopen wij geen poncho. Om kwart over vijf lopen wij in de zeikende regen, op badslippers naar het busstation. Hier zijn we in vijf minuten. We sluiten aan in de rij bij het busstation. De bussen staan klaar en worden af en aan vol geladen. Na twintig minuten zitten wij vooraan in een bus. Via een smal zandpad bereiken wij de ingang van Machu Picchu.

DSCF3772Hier is het weer aanschuiven in de rij voor de entree. Het toegangsbewijs dat op naam staat, wordt gecontroleerd met het paspoort. Om half zeven zijn we binnen gelaten en lopen we naar Garden House. Hier hebben we een mooi uitzicht. Dit is het beeld van de klassieke foto van Machu Picchu. Het is nog donker en wolken drijven door het dal. Het regent nog steeds en we krijgen het koud. Om half negen lopen we naar beneden voor een plaspauze.

IMG_7261In het complex is geen toilet aanwezig en voor een sanitaire stop moét je via de uitgang naar buiten. We plassen voor 1 sol de man en drinken allebei een warme koffie met melk.  We kletsen gezellig met Stefan en om kwart voor tien gaan we via de uitgang weer het complex in. Het ticket en paspoort worden weer gecontroleerd maar deze route is veel sneller dan bij de eerste check hier staat een lange rij. Om tien uur arriveert onze gids Edith.

IMG_7226Omdat de familie Faber de trail gelopen heeft en vandaag een eigen programma hebben, volgen we met z’n tienen Edith. Zij geeft in gebrekkig Engels uitleg over de ruïnes en de Inca cultuur. We krijgen in drie uur tijd een Information overload. De hoofdzaken zijn bij mij niet blijven hangen.  Door de hoeveelheid informatie verslapt de aandacht. Dit is jammer. Alle belangrijke tempels bezoeken wij.

DSCF3833Om 1 uur nemen we afscheid van Edith en is het tijd voor de lunch. We zijn blij dat we kunnen zitten want we voelen allebei onze rug. Het staan en slenteren heeft hun tol geëist. Als we weer bijgekomen zijn wandelen we op ons gemak naar het uitkijkpunt bij Garden House. Het is inmiddels  gestopt met regenen. We  vragen aan een voorbijganger of hij een foto van ons tweetjes wil maken.

IMG_7267We genieten van het uitzicht maar balen dat we geen blauwe lucht zien. Dan lopen we naar de uitgang voor een sanitaire en drankstop. Jose neemt een warme chocomelk en ik een kleine Cusquena (25 sol). Dan  lopen we het complex weer in. We volgen een andere route en zien een aantal nieuwe uitzichten op de ruïnes. We klimmen naar het hoogste punt van de ruine waar het nu een stuk rustig is.

DSCF3812Om vier uur hebben we het wel gezien en lopen we naar de uitgang.
We laten een stempel  ‘100 jaar Machu Picchu’ en 4 aug 2011 in onze paspoorten zetten. Snel voor 1 sol mijn blaas geleegd en dan naar de bus. De lange wachtrij is inmiddels opgelost en we kunnen zo in de bus stappen. Om vijf uur zijn we terug in Aguas Calientes. Het regent weer dat het giet. Wat zijn we blij met onze paraplu’s.

DSCF3855Eerst trekken we bij een ATM weer solletjes uit de muur en gaan dan op een terras in de hoofdstraat een Pisco Sour en een bier drinken. William schuift aan en drinkt een biertje mee. Dan gaan we naar de buurman Inka Wasi voor het diner. Dit is een erg sfeervol restaurant waar een goede band Andes muziek speelt. We krijgen een kleine Pisco Sour en een mandje met olijfolie brood van de zaak. Jose bestelt forel en ik een lomo à la pimienta.DSCF3824

Ik ben blij dat ik de gok gewaagd heb want nu is het vlees wel mals.
We genieten allebei van deze heerlijke maaltijd en nemen allebei als afzakkertje nog een glas wijn. Het is inmiddels half negen en we lopen naar ons hotel. Hier pakken we onze spullen en om kwart voor negen lopen we naar het station van Aguas Calientes of moet ik Machu Picchu Village zeggen? De trein staat al klaar en we kunnen zo instappen.

DSCF3874Bijna iedereen slaapt, een mooi moment voor mij om dit reisverslag bij te werken en verder te lezen in ‘De verraders’ van David Baldacci. Om elf uur stopt de trein op het station van Ollantaytambo. Hier stappen we uit. We lopen een paar honderd meter naar de Mercedes bus van TTP. Deze brengt ons in het pikkedonker naar Cusco. Om kwart voor een komen we bij hotel El Portal aan. We krijgen de sleutel van kamer 304. Onze tassen staan al op de kamer.

DSCF3828We trekken onze kleren uit en vallen direct op bed in slaap. Moe maar voldaan kunnen we terug kijken op een lange en mooie dag. Jammer dat de weergoden ons vandaag niet goed gezind waren.