We slapen allebei nauwelijks en de melatonine pillen hebben hun werk niet gedaan. Maar ja je moet er wat voor over hebben. Om 6 uur zien we de zon in de Andes opkomen. We klimmen gestaag en de natuur is overweldigend. Dan doemt El Misti (5892 m). We naderen Arequipa. Om acht uur arriveren we bij het Terrapuerto. Net zo chaotisch als de bagage is ingeladen komt die nu eruit. Inmiddels staat het busje klaar. De rit door de stad is een hele toer.

IMG_6209Welke voorrangsregels hier gelden is niet duidelijk. Na een kwartier zijn we bij ons hotel. Weer een Casa Andina. Stefan gaat de zaken regelen en onze kamer, nummer 104 is al klaar. We dumpen onze spullen en gaan op zoek naar een ontbijt. Bij Casa Verde gaan we achter in de tuin zitten. Verder is er niemand. We bestellen allebei een Americano met thee en sinaasappelsap. Heerlijke verse jus en verse broodjes.

IMG_6219In alle rust, met op de achtergrond Engelse les, genieten we van ons ontbijt. Als toetje nemen we nog een cafe con leche. In het totaal zijn we 21 PEN kwijt. Dat is toch geen geld. Dan lopen we terug naar het hotel, waar we eerst een verfrissende douche nemen. Daar knapt een mens van op. Het wordt tijd dat we de stad gaan verkennen. Buiten schijnt de zon en het is lekker warm. Als eerste gaan we naar het Plaza de Armas.

DSCF2940Het is een groot en druk plein. Over de volle breedte prijkt de Basilica Catedral. Na een rondje om de Plaza steken we dwars over. Het stikt er van de duiven. Die beestjes hebben het daar goed, want ze worden volop gevoerd. We gaan naar de entree van de kathedraal, waar we tickets kopen (10 PEN per pesoon). Voor 10 PEN extra loopt er een gids met ons mee. Het wordt Raoul.

IMG_6237Hij toont ons het interieur met o.à. een preekstoel uit Frankrijk, een joekel van een orgel uit België, gouden voorwerpen uit Marokko en het rijke priesterkoor. Op het altaar staat de pauselijke vlag. Omdat we met een gids gaan, komen we ook in andere ruimten met veel religieuze voorwerpen. Wat een rijkdom allemaal. Tot slot van de rondleiding gaan we naar het dak.

IMG_6228Daar hebben we een fantastisch uitzicht over de stad, de Plaza en de besneeuwde bergtoppen van Pichu Pichu, Misti en Chachani. Na deze interessante excursie gaan we eerst op zoek naar iets te drinken. in de Pasaje la catedral vinden we een leuk tentje. Op het dakterras van Mirador Misti genieten we van het bier, de Pisco sour en het uitzicht. Dan is het tijd voor het tweede culturele hoogtepunt, nl. Museo de Santuarios Andinos.

DSCF2948Dit is het museum waar Juanita is. Dit Inka meisje is in 1995 op de top van de Ampato vulkaan in het ijs, 500 jaar na haar dood gevonden. Ze is genoemd naar de Amerikaanse archeloog Johan Reinhard: Johan is in het Spaans Juan en omdat het een meisje is wordt ze Juanita genoemd. Met een gids bekijken we eerst gevonden zaken uit de Inkaperiode.

IMG_6234Zo zagen we ondermeer kledingstukken, aardewerk en beeldjes. Alles werd gevonden toen wetenschappers op zoek waren naar ijsmummies. Tot slot zagen we Juanita in haar glazen kistje. De temperatuur voor haar is 20 graden onder nul, met een luchtvochtigheidsgehalte van 90 procent. In het museum zelf was het ook hartstikke koud. Dus toen we alles hadden gezien zijn we eerst naar het hotel teruggegaan om warme kleren aan te trekken.

DSCF2954Onder het genot van een bekertje cocathee warmen we op. Rond zeven lopen we naar Mirador Misti. Hier gaan we dineren en omdat het flink afgekoeld is gaan we binnen zitten. We nemen allebei een lomo pimienta en drinken er een biertje bij. Het smaakt heerlijk. Na het eten lopen we direct terug naar ons hotel. We zijn moe en gaan om 9 uur naar bed. We vallen allebei als een blok in slaap.

20 jul 2011 Arequipa (2350m)