Om 6 uur zijn we allebei klaar wakker. Jose gaat vogels spotten en ik lees op internet het laatste nieuws. Het is 7 uur als we de eetzaal in lopen. We zijn de eersten voor het ontbijt. Dit is in al onze vakanties nog nooit gebeurd. We bestellen allebei een desayuno americano (14 PEN) en het smaakt voortreffelijk. We checken uit en betalen het verteer in het hotel (103 PEN). Het is een relaxed begin van de dag. Om 8 uur vertrekken we richting Naszca.

DSCF2864Het is fris en zwaar bewolkt, maar de weersverwachting is goed. Het landschap wordt ruig en in een rap tempo verdwijnt de bewolking en laat de zon zich zien. Langs de weg staan veel gedenktekens, dit is een dodenweg. Dan rijden we door een eindeloze vlakte. Vervolgens rijden we de bergen in, een prachtig landschap. Natuurlijk maken we een fotostop. We rijden door en rond tien uur stopt de bus langs de weg.

DSCF2872Hier staat een toren, el mirador, waarvan je een uitzicht hebt op de Nasza lijnen Manos (handen) en Arbol (boom). Voor 2 PEN per persoon klimmen we naar boven en bekijken we dit speciaal verschijnsel.  Rond half elf komen we bij ons hotel Casa Andina aan. De kamers zijn nog niet klaar en we kunnen pas om twee uur inchecken.

IMG_6080We zetten onze bagage in een hok en gaan naar het terras bij het zwembad waar Stefan de excursie mogelijkheden voor morgen en in Arequipa vertelt. Na de briefing vragen we bij de receptie een plattegrond van Nasca en het WiFi wachtwoord. Dan lopen we naar Plaza de Armas een mooi groot plein. Op een bankje zoek ik een restaurant in Trotter. Plaza Mayor heeft een dakterras en een goede recentie. Dat lijkt ons wel wat.

IMG_6084Als we er aankomenZiz het gesloten. Dan zoeken we een alternatief in de Lonely Planet. El Huarango heeft ook een dakterras dus we besluiten hier naar toe te wandelen. We lopen een paar blokken en komen in het verpauperde deel van Nasca terecht. En … geen restaurant. We lopen terug naar Plaza de Armas en vinden een plek op een klein open terrasje van Restaurante Paulita. We zitten in de schaduw en hebben uitzicht op de Plaza.

IMG_6087We genieten van een cola en een grote fles Cuscuena (650 cl). Het is inmiddels half een en we vervolgen onze stadswandeling. Even later ziet Jose een leuk tentje: Don Hono. We gaan naar binnen en bestellen allebei een klein flesje bier en een lasagne met kip. Heerlijk en een leuke entourage met uitzicht op straat. Dan wandelen we naar het Plaza Bolognesi en kopen 6 ansichtkaarten met postzegels (42 PEN!) en gaan dan  naar het hotel om in te checken.

IMG_6100We krijgen de sleutel van kamer 208 en onze tassen worden voor de kamer afgezet. Dit is de eerste keer dat we zelf niet hoeven te sjouwen. De kamer is erg ruim en we hebben weer goede bedden. Bij het zwembad gaan we op een ligbed lezen en luieren. Even relaxen en wat later schrijven de kaarten en om half vier lopen we weer een stukje door Nasca.

IMG_6103Eerst langs een brievenbus en dan drinken we op het dakterras van la Choz een Pisco Sour en een grote fles Cristal bier. Hier zitten een stel backpackers hun ervaringen te vertellen. In Nasca is buiten de lijnen niet veel te beleven. Dan is het tijd om naar het hotel te gaan want om 17.30 uur heeft Stefan een bijeenkomst waar we de excursies waar we aan deel willen nemen moeten doorgeven. Onderweg koopt Jose een klein lief kerststalletje (15 Pen).

IMG_6106Voor de verzameling. Na de briefing nemen we een frisse douche en lezen we wat. Fris moet je dus letterlijk nemen. Na een eeuwigheid blijft er alleen maar een erg lauw pielestraaltje uitkomen. We hebben vanmiddag een leuk restaurantje gezien. We wandelen eerst naar Plaza de Armas en dan naar Las Canas. We bestellen bier en cola en allebei een biefstuk met champignons en bij het gerecht van Jose zit ook ham.

DSCF2889We moeten anderhalf uur wachten voor ons eten geserveerd wordt. Mijn biefstuk is een lap elastiek. Dit vlees krijgt een hond nog niet weg. Ik eet alleen de friet op. Jose komt iets verder. We rekenen 52 PEN af en lopen chagerijnig de tent uit. Onderweg naar het hotel kopen we in een winkeltje een blikje bier en een flesje cola. Om tien gaan we slapen, morgen hoeven we niet zo vroeg op.

18 juli 2011 Ica – Nazca (600m)