Schermafdruk 2015-02-01 15.15.42De wekker loopt om 7 uur af. We hebben er zin in en doen de laatste voorbereidingen voor onze reis naar Zuid Amerika. Om vijf voor acht wandelen we naar station Tilburg Reeshof. Het is regent maar dat deert ons niet. De sprinter naar Breda is mooi op tijd. Na een klein kwartier komen hier aan. We lopen naar spoor 5 waar de Fyra al klaar staat. We droppen onze bagage in de 2e klasse. De trein was helemaal leeg maar dat verandert snel.

bolperiphone1Bij de kiosk kopen we twee bekers koffie en na 20 minuten wachten vertrekt de Nederlandse “kogel trein” richting Schiphol. Met 160 km per uur sjezen we door het mooie landschap. We stoppen 5 minuten op Rotterdam Centraal en razen door naar Schiphol. Hier komen we om 9.48 uur aan. De Fyra legt het traject Breda – Schiphol in 48 minuten af.  We lopen naar balie 11 in vertrekhal 1. Hier is het hartstikke druk. Bij een blauwe terminal checken we in.

bolperiphone2Voor ons zijn de stoelen op rij 61J en 61K gereserveerd. De plaatsen zijn achterin het vliegtuig. Ik wil wisselen maar er zijn geen vrije stoelen meer. Dan naar de drop-off van de bagage. Wat een drukte. We staan in de verkeerde rij want voor ons staat een Afrikaans gezin dat te laat is. Ze hebben om 8 uur ingechekt, het is nu 10.40 en boarding is al begonnen. Ze worden met hun koffers naar de gate gestuurd. Als wij onze koffers kwijt zijn lopen we naar de douane.

bolperiphone4Hier is het rustig. In de tax free shop koop ik 50 tuitknakjes. Dan lopen we naar bar Amsterdam waar Jose thee bestelt. Ik neem twee heerlijk heldere H….. Om 11.10  begint het boarden. Bijna anderhalf uur voor vertrek! Omdat we een transatlantische vlucht hebben is er een uitgebreide controle met bodyscan. Op het flightboard staat dat we pas om 1 uur vertrekken. Een half uur vertraging dus.

bolperiphone6In de wachtruimte zijn weinig stoelen, maar gelukkig hebben we een zitplaats gevonden. We moeten anderhalf uur wachten want we mogen pas om 13.00 uur het vliegtuig instappen. We hebben prima plaatsen en de kist wordt nog met brandstof bijgevuld. De gezagvoerder roept om dat we een vervangend vliegtuig hebben. Het oorspronkelijke had een technisch mankement, vandaar de vertraging.

bolperiphone9Om kwart voor twee, met 75 minuten vertraging, taxiet de KL0743 naar de startbaan.  Hier nog even wachten en dan raast de Boeing 777-300 over het asfalt, op weg naar Lima, een vlucht van 10675 kilometer. Tijdens het begin van de vlucht hebben we veel turbulentie. Na ruim een half uur vliegen krijgen we een drankje aangeboden. Jose neemt witte wijn en ik bier. Ik lees uitgebreid de Telegraaf. Dan wordt een maaltijd geserveerd.

bolperiphone10We kunnen kiezen tussen kip of pasta. Waar hebben we dat meer gehad? Ik neem kip en Jose pasta. Het smaakt ons allebei voortreffelijk, evenals de witte wijn. Dan is het tijd voor een film. We kijken allebei naar New Kids Turbo. Achterin in het vliegtuig staat voor de liefhebbers snoep en frisdrank. De verzorging bij KLM is super. Jose kijkt nog naar Gooise vrouwen en Sonny boy. Ik geniet van Loft en Heat.We worden regelmatig van drankjes en snacks voorzien.

bolperiphone12Maar ondanks dit blijft het een lange zit. Boven Brazilië en Peru zien we een prachtige zonsondergang met een ruig wolkendek. Als we boven het Andes gebergte vliegen is het al donker. Met een half uur vertraging landen we op het vliegveld van Lima. Bij de douane krijgen we een Efteling gevoel. Er zijn veel loketten open en de mannen werken goed door.

bolperiphone13Bij de bagageband staat een lange rij en we moeten drie kwartier wachten voordat we onze koffers hebben  bij de douane gaat het snel  we geven het formulier af dat we niks hebben aan te geven en moeten op een groene knop drukken  we mogen doorlopen en onze tassen worden niet gecontroleerd  buiten staat Stefan Meskens, onze reisleider, ons in de drukte op te wachten.Onze groep verzamelt zich en in een klein busje rijden we in drie kwartier naar Best Western hotel Embajadores in de wijk Miraflores. We krijgen de sleutel van kamer 401, droppen de bagage op de kamer en lopen dan met een groepje naar een pinautomaat. We trekken 800 Peruaanse nuevo Sol uit de muur. (1€ = 3,87 PEN). We kopen twee flesjes water en gaan naar de 7e verdieping van ons hotel.

IMG_6003Het regent zachtjes. Het is half tien als Stefan met zijn welkomspraatje begint. Na een voorstelrondje vertelt Stlefan de belangrijkste wetenswaardigheden van onze rondreis. We krijgen het nationale drankje, Pisco Sour aangeboden. Dit smaakt voortreffelijk. na een uurtje gaan we naar onze kamer, prepareren de kleren en rugzak voor morgen en gaan om kwart voor elf slapen. Het was een lange dag en in Peru is het zeven uur vroeger dan in Nederland. We hebben goede bedden en kussens en vallen als een blok in slaap.