Om half 8 zetten we de bagage op de gang en gaan ontbijten. Vijf voor 8 vertrekken we voor een lange reisdag van 430 km. De zon schijnt en het is licht bewolkt. Luc noemt de plaatsjes waar we vandaag doorrijden en wat we allemaal gaan zien. We rijden het Midden Atlas gebergte in en klimmen gestaag. Na 50 minuten stoppen we bij een kratermeer dat op 1405 meter hoogte ligt. Hier genieten er een kwartiertje, in de zon, van de rust.

IMG_5130We vervolgen onze weg en zien de eerste herders met hun schapen. Het landschap wordt ruiger. Om half 10 stoppen we bij het Parcours National D’Ifrane (1541m). We hebben hier een prachtig uitzicht en de mineralen liggen hiervoor het oprapen. Verderop grazen koeien en schapen. Prachtig. Na een kwartier rijden we weer verder. Wle stoppen in Azrou (1258m) waar van van half 11 tot 10 over 11 verblijven.

IMG_5137In de eerste echte stad in de Midden Atlas drinken we op een terras een café casse. Daarna pinnen we 4000 dh en doen we inkopen voor de picknick, stokbrood, la vache Qui rit en bananen. Daarna verkennen we kort het stadje en gaan op het plein op een bankje in de zon zitten. De lucht is blauw en het is 26 graden en we genieten van het stadsleven. Na het vertrek stoppen we al weer na een paar minuten.

IMG_5136Hier zien we een groep berber apen. Een aantal hebben jongen, een vertederend gezicht. We rijden weer verder en zien een vlakte me kuddes schapen en in de verte de besneeuwde toppen van de hoge atlas. De volgende stop is op de Col Du Ziad (2158m). Hier lopen berber vrouwtjes met ezels en kinderen. Het is frisjes maar fantastisch mooi. Om half 1 stoppen we bij een berbertent voor de lunch. Een vrouw met dochtertje Fatima ontvangt ons hartelijk.

IMG_5192We krijgen thee aangeboden. Luc heeft koekjes gekocht en geeft een bijdrage uit de fooienpot. Na drie kwartier vervolgen met een goed gevoel onze route. Na een paar minuten rijden stoppen we al weer. We maken een wandeling van 20 minuten achter een klein dorpje door met uitzicht op de weides met gele bloemen en besneeuwde bergtoppen. Op deze manier is deze lange reisdag een grote excursie.

IMG_5205We rijden door naar Midelt terwijl Luc een verhaal vertelt over de Marokkanen. Om half drie komen we in Midelt aan (1433m). Op een terrasje drinken we een cola. Ik loop nog met een moderne Berber mee naar zijn winkel. Hij probeert mij een touareg sjaal te verkopen. Luc doet een laag bod en hij loopt kwaad weg. We wandelen nog door de berber souk en om tien over drie bussen we weer verder.

IMG_5212We passeren de Tizi n’Talrhmeht pas (1907m) en we dalen af naar een kale woestijnvlakte. Na een uur rijden stoppen we enkele kilometers voor Rich bij een onbewoonde kashba. Het is een ruïne en als we doorlopen zien we de rivier de Ziz. De lokale bevolking vervoert zich op ezels en je merkt dat hier bijna nooit toeristen komen. We hebben een half uur onze benen gestrekt en rijden weer verder.

IMG_5235Even verder stoppen we bij een tunnel die in 1930 door het Franse vreemdelingen legioen met de hand is uitgehakt. We lopen door de 50 meter lange tunnel en hebben dan een fantastisch uitzicht op de rivier Ziz en het begin van de kloof  De eerste kasbah’s en palmbomen doemen op. ee rijden weer een stukje verder voor een volgende fotostop  Hier koopt Jose voor 25 dh een zilveren berber kruis. We rijden een uur door en stoppen bij de palmenoase.

IMG_5240We maken een foto en bezoeken het toilet. Het is inmiddels kwart voor zeven. Het laatste stuk rijden in een stuk door naar hotel Kasba Tuzimi in Erfoud. We hebben geen zin meer om een Kashba te  bezoeken. Die komen we nog meer tegen. Om kwart voor 8 komen we bij ons hotel aan. We krijgen de sleutel van kamer 128. Omdat Jolande en Renée graag twee aparte bedden hebben, ruilen we en trekken we in kamer 130.

IMG_5260Het hotel is schitterend met een binnentuin, terras, restaurant en zwembad. Het hotel ligt 2 km buiten Erfoud en we besluiten om in het hotel te eten. Luc biedt voor morgen een optionele excursie met jeeps aan. Niemand van de groep wil dit doen. Iedereen heeft behoefte aan rust. We spreken af om om half 9 te gaan dineren. Het is niet druk in het restaurant. We bestellen allebei een salade met tomaat en tonijn.

IMG_5266Ik neem een steak en Jose een spagetti bolognese. De salades zijn heerlijk maar het hoofdgerecht valt tegen. Jose drinkt samen met Jolande een klein flesje wijn en ik neem een Flac speciaal. Op het terrals drinken we nog een biertje en om half elf gaan we slapen. Het was een lange, fantastische, afwisselende dag. Jeetje wat hebben we veel gezien en gedaan.