Om half 7 loopt de wekker af. We pakken de spullen en zien door het raam een blauwe lucht. Het is 7 uur als we de tassen op de gang zetten, de sleutel inleveren en bij de patisserie gaan ontbijten. Croissant, koffie met melk en vers vruchtensap. Heerlijk. Op de tv zien we op de Arabische zender breaking news. Op mijn iPhone zie ik dat de Amerikanen Osama Bin Laden in Pakistan hebben vermoord. Precies om half 8 vertrekt onze bus richting Fes.

DSCF2111De zon staat inmiddels hoog aan de hemel. Na een uur ‘snelweggen’ stoppen we bij een benzinestation voor een koffiestop. Lekker relaxed. Om 9 uur vervolgen we onze weg naar Meknes. Hier komen we rond 11 uur aan. We gaan eerst naar een grote graanschuur. Hier is een groot feest geweest en de stoelen worden naar buiten gesjouwd. We mogen niet naar binnen maar Luc treuzelt wat en loopt vervolgens door.

IMG_4596Dan lopen we naar paardenstallen een enorm grote ruimte  zonder dak. We vervolgen onze wandeling langs een grote show van landbouwwerktuigen en komen dan bij een oude gevangenis aan. Wederom een enorme ruimte. Dan gaan we naar het mausoleum van Idris.  Deze ligt in een moskee dus moeten we onze schoenen uittrekken. Het is er druk maar prachtig.

IMG_4605Dan is het inmiddels 12 uur en omdat we vroeg ontbeten hebben gaan we lunchen bij pavallion des Idrissides. We gaan nemen de trap naar de 1e etage en nemen plaats op hetvdakterras.  Iedereen neemt een vier gangen menu van 110 dh en ik bestel een salade van het huis voor 35 dh. Voor allebei een cola en al snel worden allerlei bordjes op de tafel gezet. Ook dit keer hebben we aan brood geen gebrek.

IMG_4640Jose zit te feesten van de pastillas, couscous en de fruithap. Jeetje wat een maaltijd. Mijn salade is een flinke hap die prima smaakt. We krijgen muntthee en bonbons na en om half 2 gaan we Meknes verder verkennen. Eerst bezoeken we het winkeltje onder het restaurant en dan lopen we naar een oude medresse. Dit is een koranschool. Een prachtig gebouw.

IMG_4651Op de eerste verdieping sluiten we ons even op in een kamertje waar de strengen vroeger de Koran leerden. We bezoeken nog een bibliotheek en lopen dan door de kleine steegjes van de medina.  Kleren, ambachtslieden, kruiden, slagers, te veel om op te noemen. In de souks willen de mensen niet op de foto. We hebben een paar buien maar de regenval is niet te vergelijken met gisteren. Soms zien we zelfs de zon.

IMG_4724We komen ogen te kort en onze neus maakt overuren. Wat is dit schitterend. Luc weet hier blindelings de weg en alleen hadden we dit nooit allemaal kunnen vinden. Op het einde van de wandeling spreekt een vrouw me in het Arabisch aan. Ze vertelt me triomfantelijk dat Osmana Bin Laden is vermoord. Om kwart over drie zijn we weer bij het grote plein. Luc belt Khalid die ons oppikt.

IMG_4731We rijden in een half uur naar Volubilis de oude Romeinse opgraving. Luc speelt als gids en brengt ons naar het hoogste punt waar we een prachtig uitzicht hebben. Hij weet enorm veel en in anderhalf uur hebben we het hele complex gezien. We hebben een goede indruk gekregen hoe de romeinen hier 2000. Jaar geleden geleefd hebben. Het is niet zo mooi als Jerash in Jordanië of Efese in Turkije.

IMG_4738We rijden in een goed half uur naar Moulay Idris. Boven op de heuvel stoppen we voor een panorama foto waar je goe kunt zien dat deze heilige plaats op twee heuvels is gebouwd. We brengen een bezoek aan de moskee waar we helaas niet in mogen. Bij een lokale verkoper koop ik na flink onderhandelen voor 80 dh een Nederlandstalig boek over Marokko met 160 prachtige foto’s. Hierna drinken we met z’n allen op een terrasje een consumptie.

IMG_4770Wij nemen allebei een cola. We kijken naar het straatbeeld met mannen op ezels en gesluierde vrouwen. Langs een groentenmarktje lopen we naar onze bus die ons in anderhalf uur naar Fes brengt. Halverwege hebben we nog een fotostop. Het landschap is prachtig en we zien herders met hun schapen. Om 20.00 komen we bij hotel Mounia aan. Een chique hotel waar we met een mint thee en een kokoskoek worden ontvangen.

IMG_4806We krijgen de sleutel van kamer 414, wederom een kleine ruimte waar we onze kont niet kunnen keren. Om kwart voor negen gaan we met z’n allen een tentje voor een kleine hap zoeken. Iedereen zit nog vol van de lunch. Ons hotel ligt vlak bij de Mohammed V straat. Halverwege deze straat wijst Luc een tent aan waar alcohol verkocht wordt. Jolande en Elly kopen een fles wijn (40dh) en Leo, Jose en ik bier(15dh voor een halve liter Breda bier).

IMG_4813We mogen de alcohol in het restaurantje op drinken. Het is een simpel tentje waar de. Tafels snel aan elkaaR geschoven worden. We bestellen allebei een omeletten met champions. Het brood dat erbij geserveerd wordt is weer heerlijk net als de omeletten. Het is gezellig en de tijd vliegt. Rond half elf zijn we terug in ons hotel. We gaan meteen naar onze kamer, nemen nog een Smirnoff en gaan dan slapen. Jeetje wat hebben we vandaag veel mooie indrukken opgedaan. Tijd om onze hoofden ‘leeg te slapen’ voor de dag van morgen