Om 9 uur is het verzamelen in de lobby van het hotel. Luc neemt ons op sleeptouw om ons wegwijs met het metrostelsel van Tokyo te maken. We kopen allebei een dagkaart voor ¥1000. We vertrekken station Nexu (C14  van Chiyoda Line) ) en stappen over op Shin Ochanomizu (C12). Hier nemen we de Shinjuku Line. Bij het verlaten van station C12 slikt het apparaat mijn kaartje in.
IMG_3978Snel komt een Japanner van de metrodienst mij helpen. Het apparaat wordt opengeklapt en na wat speurwerk wordt mijn kaartje gevonden. Het is geblokkeerd door een kaartje van een voorganger dat omgevouwen was. Ik krijg een nieuwe dagkaart en we lopen naar Station S07. Het is flink wandelen onder de grond van Tokyo. Nu moeten we op het eindpunt uitstappen: S01 Shinjuku.

DSCF0653Met wat zoekwerk vinden we de juiste weg naar het Tokyo Metropolitan Govenement Building (TMGB). Als we bovengronds komen zien we de prachtige wolkenkrabbers. De gebouwen hebben een prachtige architectuur. In het TMGB is ook de toeristen informatie. Wij voorzien onszelf van de benodigde folders (Tokyo Area Guides) en nemen de lift naar de 45e verdieping. Hier is een grote souvenirwinkel en een restaurant.

DSCF0668Het uitzicht is prachtig en op bordjes staat aangegeven wat er allemaal te zien is. Het is heiig dus de bergen zijn helaas niet zichtbaar.
We besluiten om de wandelroute van de Tokyo Area Guide van Shinjuko te lopen. Het is best zoeken maar uiteindelijk zijn we op de goede weg. Vlak bij het station zien we Pronto, een koffietent. Ik neem een American (medium) en José twee Café Latte (large).

DSCF0690Het is een kleine maar gezellige tent waar we tussen de Japanners zitten die van hun pauze genieten. We vervolgen onze weg maar het kaartje is niet duidelijk. We zitten helemaal verkeerd en na een paar keer vragen lopen we via een warenhuis naar de andere kant van het spoor. We vinden hier niks aan en besluiten om de metro bij Shinjuku Sanchome. Eerst met de Shinjuku Line van S02 naar S09: Bakuro Yokoyam.

DSCF0699Hier stappen we over op de Asakuse lijn en rijden van A15 naar A18: Asakusa.
Als we bovengronds komen lopen we eerst naar de brug om een foto van een foto van mijn favoriete Japanse Brouwerij te maken. Het Asahi gebouw is prachtig.
We doen een eerste verkenning van Asakusa en hebben dorst. Het is bloedheet en we vinden een Italiaans restaurant. We bestellen allebei een halve liter bier.

DSCF0705Omdat de menukaart er goed uitziet en we best trek hebben, het is al half drie, bestellen we een spaghetti en een hamburger steak. Het smaakt  voortreffelijk. Ik bestel nog een biertje en we voelen de energie weer in onze lijven stromen.
Dan lopen we de wandeling van ‘Welcome to Tokyo Asakusa’. We lopen door een prachtig klein straatje met restaurants en souvenirwinkeltjes en zien dan de Senso-ji tempel.

DSCF0715Deze tempel wordt jaarlijks door 30 miljoen bezoekers met een bezoek vereerd. Wij begrijpen waarom deze tempel, die in het midden van de 7e eeuw gebouwd is, zo vaak bezocht wordt. Het is een van de mooiste tempels die we deze reis gezien hebben en waarin Boddhavista Kannon vereerd wordt.
We kijken onze ogen uit naar de Pagode met vijf verdiepingen en andere heiligdommen.

DSCF0742Op de achtergrond zien we de wolkenkrabbers. Een mooi contrast: oud en nieuw Japan.
Jose trekt voor ¥100 nog een gelukstokje. Samen zoeken we welk laadje bij het symbool hoort en José heeft een hele mooie boodschap getrokken. Een mooie herinnering aan deze prachtige tempel.
Dan vervolgen we onze route via een kleine kermis naar een mooi steegje. Hier staat een Japanse de voorbijgangers naar binnen te roepen.

DSCF0755Ze hebben een terras dus voor mij hoeft ze niet veel moeite te doen. We bestellen een bier en een cola en krijgen een bevroren doekje. Dit is heerlijk en omdat het vriendelijke meisje ziet dat we afzien krijgen we ook een wapperke. We genieten van het straatbeeld en zien een sumo worstelaar en andere bijzonder Japanners voorbijkomen. Dit is echt leuk. We lopen het laatste stuk van de route en besluiten om met de metro richting hotel te gaan.

DSCF0763Onze voeten beginnen zeer te doen. Via A18 naar A15 waar we overstappen op S09 gaan we naar S07 waar we overstappen op C12  gaan we naar C14 Nezu. Onder de grond hebben we weer de nodige kilometers afgelegd. We slaan bij de bakker en de supermarkt proviand in en lopen naar ons hotel. Lekker douchen en uitpuffen. Aan de bar drinken we met Kees, Annelies en Margriet nog een pilsje. Later schuift Luc aan.

DSCF0770Hij heeft weer lekker ‘geonst’. Rond half twaalf zijn we terug op de kamer. Het is tijd om onze vermoeide lichamen rust te geven. Het was een mooie, bloedhete en enerverende dag.