We vertrekken vandaag om half 9. Daarom staan we om kwart over 7 op, ontbijten op ons gemak en checken om kwart over 8 uit. We zeggen hotel Moscow vaarwel en hebben hier een prima tijd gehad. Tot onze grote verrassing wijst onze gids Nathalie de weg naar een grote bus. We kunnen allemaal op een bank plaats nemen. Als we langs de Neva St Petersburg uitrijden verandert het landschap al snel.

IMG_1519We zien de sovjet flatgebouwen en daarna rijden we over een snelweg met gaten door het Russische platteland. Onze chauffeur Olec slalomt langs de slechte stukken in het wegdek. Om 09.30 uur komen we in het stadje Pushkin, dat vroeger Tsarskoje Selo heette aan. Ons doel is het blauw witte Catharina paleis. Een blauw wit gebouw dat 300 meter lang is. We zijn te vroeg en we mogen niet binnen.

IMG_1521Nathalie trekt alle registers open en we mogen de tuin bezichtigen. Het paleis mogen we pas om 10.30 uur in. Elke groep krijgt een tijdslot aangewezen om te voorkomen dat het te druk wordt in het gebouw. Russische perfectie? Nathalie leidt ons door de tuin en we zien het badhuis, het meer, en de admiraliteit. Oudere vrouwen zijn de kanten van het gras aan het afsteken en harken de bladeren op.

IMG_1522Dan is het tijd om het paleis te bezichtigen.
Dit is een afwijking van het programma die Marie Josee geregeld heeft. We betalen wat extra maar kunnen dan het prachtige paleis bezoeken. Waarom zit dit niet standaard in het programma van Koning Aap? Bij binnenkomst moeten we weer de “paleis-slofjes” aantrekken. Het zijn slofjes die je over je schoenen doet en hierdoor wordt de prachtige parketvloer beschermd.

IMG_1544Nathalie leidt ons door de diverse kamers en geeft overal uitleg. In dit paleis mag gefotografeerd worden, echter flitslicht mag niet gebruikt worden. In de amber kamer mogen ook geen foto’s gemaakt worden, maar wij maken allebei onopvallend voor de bewaking op goed geluk een paar plaatjes. Om kwart voor een is de rondleiding afgelopen.

IMG_1546We hebben tot half twee de tijd om het paleis of de tuin te bezichtigen.
Eerst nemen we in het cafetaria allebei een heerlijke cappuccino.
Dan wandelen we door de tuin en exact om half twee stuurt Olec de bus richting Novgorod. We hebben dan al afscheid genomen van Nathalie.
Onderweg worden de bomen groener.

IMG_1548Het is kwart voor drie als we in Novgorod aankomen. We krijgen de sleutel van kamer 212 van hotel Volkhov. Marie Josee checkt de groep in en geeft uitleg en tips.
De kamer is klein, maar het is maar voor een nacht. Na onze bagagedrop gaan we de stad verkennen. Als eerste is het Kremlin aan de beurt. Op weg erheen komen we een standbeeld van Lenin tegen.

IMG_1560Als we over de eerste brug gaan betreden we het ommuurde ( wat altijd is ) Kremlin. Het is niet echt groot, maar wel mooi. We zien de eeuwige vlam, waar erg veel bloemen liggen.
Dit waarschijnlijk in voorbereiding op het 65-jarig bevrijdingsfeest. De hele stad stikt trouwens van jonge en oude soldaten met hun zwart-oranje lintje op.

SAMSUNG DIGITAL CAMERADit is het symbool van de H. Georg, de patroonheilige van de militairen. Verder zien we kerken, een groot beeld en diverse musea. Als we dit globaal gezien hebben, ( morgen doe we het beter ) gaan we in de stad op zoek naar een restaurant voor vanavond.
Inmiddels is het flink aan het regenen en daarom duiken we een cafeetje in. Voor 100 roebel hebben we een halve liter bier en cola.

SAMSUNG DIGITAL CAMERABestellen en betalen ging met handen en voeten. Een restaurant hebben we helaas niet gevonden. Daarom terug naar het warme hotel. Daar drinken we in de lobby een thee en een bier, en kan Phons met de netbook via het onbeveiligde wifi netwerk van het hotel internetten. We maken een praatje met een aantal reisgenoten.

IMG_1583Om half 8 gaan we op zoek naar restaurant Ilmen. Met de hulp van een agent en een paar studenten komen we in een leuke tent terecht. Of het Ilmen was weet ik nog niet zeker. Phons bestelt 3 spiesen vlees en ik zalm. Daarbij nog een flesje wijn en al met al hebben we lekker gegeten. Dan gaan we terug naar het hotel om te douchen, het reisverslag bij te werken en op tijd plat te gaan.