We staan al weer vroeg op. Om half 7 rammelt de wekker. Rond 7 uur zitten we aan het ontbijt. Dit keer is het behoorlijk uitgebreid. Je ziet direct dat we in een redelijk luxe hotel zitten. Om kwart voor 8 verzamelen we bij de receptie. Terwijl de bagage in de Toyota’s geladen worden, wandelen wij door het grootste palmenbos van Tunesië naar de veemarkt. Vandaag hebben we drie landcruisers tot onze beschikking zodat we allemaal comfortabel kunnen zitten.

DSCF0415Aan het einde van het palmenbos begint de veemarkt. We zien hier mannen die veelal traditioneel gekleed zijn. Het is druk en we wandelen tussen de schapen, geiten, ezels en paarden. Ik vind de bevolking meer de moeite waard om te bekijken dan de beesten. Na een half uur houden we de veemarkt voor gezien en klimmen we via de trap naar de markt. Hier hebben we een prachtig overzicht over de veemarkt.

DSCF0421We gaan op zoek naar een schaal en de verkopers klampen ons steeds aan en vragen om hun handelswaar te bezichtigen.  Onderweg komen we Mohammed, de kamelendrijver van José , tegen. We krijgen allebei spontaan een hand. Als we de gehele markt bekeken hebben gaan we naar de winkel waar we een mooie schaal gezien hebben. Afdingen lukt niet de verkoper blijft bij de prijs die op de schaal staat: 18 TD.

DSCF0430We kopen de schaal en nog een asbak voor op de bijzettafel: 5 TD. Dan lopen we naar een terras. Hier is nog net een tafel met twee stoelen vrij.  We bestellen twee cola en genieten van het kijken naar de locals. Soms wandelt een toerist voorbij.
Om tien uur verzamelen we bij het kantoor van Douz voyages en vertrekken we met de drie landcruisers richting Tozeur.  Wij zitten met z’n vieren bij de nieuwe chauffeur. Hij heet “Driebier”.

DSCF0439Echt een gezellige man is hij niet. Plotseling rijden de Toyota’s een zandweg in en even later crossen we een hoge zandduin op. Hier stoppen we om foto’s te maken. We hebben een prachtig uitzicht. Dan rijden we terug naar de verharde weg. Na een uur rijden stoppen we bij een mooi stukje natuur. Grote zandsteen bulten en een prachtig uitzicht. Als we een stukje wandelen komen we een jongen met een valk tegen. José  poseert met de roofvogel op haar arm.

DSCF0450Dan rijden we verder over de zoutvlakte van Chott el Jarrid. Halverwege stoppen we en kunnen we over het zout lopen. Zeer indrukwekkend. Het is nog ruim een half uur rijden naar Tozeur. We gaan direct naar het restaurant voor de lunch. Natasja regelt het voorgerecht: drie schalen (Tunesiche salade, oujja en een vette olieprut. Het hoofdgerecht bestaat uit friet, mixed grill, taai dromedaris vlees, lamsvlees en rijst.

Ik doe met tegoed aan het heerlijke stokbrood. We drinken cola en een glas mint thee na. Dan doet Natasja haar briefing. Haar briefje met krabbels is een lust voor het oog. Onbegrijpelijk dat ze hier wijs uit kan. Will krrijgt een smsje van zijn zoon dat een gestoorde gek een aanslag op de Koninklijke familie gepleegd heeft. De Oranjes zijn ongedeerd maar er zijn wel een paar doden onder het publiek gevallen. Onze groep reageert geschokt.

DSCF0013Na de lunch wandelen we over de avenue Habib Bourguiba naar ons “Grand hotel de l’ oasis”. Wederom een prachtig hotel. We krijgen  kamer 126. Een ruim onderkomen met een balkon met uitzicht op de palmentuin.
We besluiten om eerst Tozeur te gaan verkennen en wandelen naar het oude gedeelte: met de medina Ouled el-Hadef. De smalle steegjes zijn uitgestorven en na een kwartiertje hebben we het wel gezien.

DSCF0020Dan wandelen we een stuk door de andere hoofdstraat, de avenue Abdulkacdm Chebbi. Ook hier is niet veel te zien en we besluiten rust te nemen. In de bar van het hotel bestellen we een cola en een fles bier. José  gooit wat Bacardi bij haar cola en zitten lekker op ons schaduwrijk balkonnetje.
Om kwart voor 7 verzamelen weer  we bij de receptie. We gaan op zoek naar een restaurant tegenover hotel Continental.

DSCF0026Dat valt niet mee want tegenover dit hotel is geen hotel.  Het eerste restaurant dat we tegenkomen, Restaurant Capital, is leeg en Natasja twijfelt of we hier we moeten gaan eten. Dan zien we plotseling Faissa onze chauffeur en hij zegt dat dit inderdaad het restaurant is dat hij aanbevolen heeft. We gaan naar binnen en beginnen gelijk de tent te verbouwen door de tafels aan elkaar te schuiven. Natasja heeft geregeld dat we rode wijn kunnen bestellen.
DSCF0029Het is illegaal en de fles moet onder de tafel gezet worden. We besluiten om 1 fles te proberen en de uitbater koopt bij buren een fles. De wijn smaakt prima maar omdat we met 9 personen aan het druivensap zitten, hebben de laatste 4 maar een klein beetje. José  bestelt een spaghetti Tunesiën en ik een poulet rôtie.

DSCF0031Het eten wordt niet gelijktijdig uitgeserveerd. De keuken kan zo’n grote groep niet aan. Het maakt niet uit want het eten smaakt voortreffelijk. De gegrilde kip met friet is een aanrader. Het is wederom gezellig en we bestellen nog een tweede fles wijn. Nu beginnen we aan de andere kant van de tafel met inschenken. We delen de rekening en voor 12 TD per persoon zijn we de man.
Rond tien uur lopen we terug naar hotel l’oasis waar we nog een baco en een pilsje drinken. Om kwart voor elf gaan we slapen. We hebben allebei genoten van deze prachtige dag.