Vandaag een nieuwe poging om het hele Annapurnaspul in de ochtendzon te bewonderen. De wekker stond op half 5. niet te geloven, maar we waren eruit. Om 5 uur zaten we beneden. Met z’n zevenen ( Astrid, Jeroen, Jopi, Kees, Daniëlle en wij ) stappen we in twee taxi’s. die brengen ons in een half uur naar Sarangkot. De gedeelde kosten voor de taxi waren 200 NR p.p. inclusief een fooi. Onvoorstelbaar, dat er zo vroeg in de morgen al zoveel bedrijvigheid is.
De mensen vegen hun stoepjes, halen water of hebben hun winkeltjes al open. Daar hoef je thuis niet op te rekenen. De oude auto moet er flink aan trekken om de berg op te komen. Bij het uitzichtpunt op 1400 meter aangekomen, zijn we niet de eersten. Er zijn dus meer gekken. Ondanks de twijfel over de helderheid van het zicht van het hotelpersoneel èn ons lekker eigenwijs zijn, hebben wij gewonnen. Het is behoorlijk helder en de besneeuwde bergen aan de overkant zijn goed te zien.
IndiaNepal_1035Er worden heel wat foto’s getrokken. Helaas was de zonsopkomst niet kleurrijk, maar toch veranderden de kleuren en de wolken speelden met het zicht. Om kwart over 6 verlaten we de uitkijkpost en beginnen we aan een afdaling naar Lake Side in Pokhara, met een hoogteverschil van 550 meter. Heel wat treetjes verdwijnen onder onze schoenen. Al vrij snel wordt het een warm en soms glibberig karwei. Namasté, namasté, klinkt het uit de rijstvelden en bij de huisjes. Iedereen begroet ons zo vriendelijk.
IndiaNepal_1032Jammer dat we niet even de tijd kregen, om ons echt op te frissen. Door andere omstandigheden hebben we toch ook wel eens een half uur op elkaar of op een ander moeten wachten. Nog compleet oververhit ploffen we achter in de bus op de kunststofzittingen neer. Dat koelt ook niet af. Om half 11 hebben we een plas en drinkpauze. Bij het Green Garden Restaurant nemen we allebei een lekkere koffie en een slok cola. Dan karren we weer twee uur verder. Het landschap is geweldig. Rijstvelden in terrasvorm en een wilde rivier erbij maken het plaatje compleet.
IndiaNepal_1045

Regelmatig komen we wegversperringen tegen. Nepal verkeert in een staat van beleg. Vooral de eigen mensen worden vaak en streng gecontroleerd. De toeristen hebben het wat makkelijker. Maar toch zijn al die militairen, schuttersputten en wegblokkades geen prettig gezicht. Ze vrezen de maoïsten. Tegen 1 uur lunchen we in Highway Garden Restaurant. Zoals gewoonlijk zitten we weer op een dakterras. We eten allebei een noodles soep en drinken bier en cola. Beneden op straat is een kleine markt. Er worden voornamelijk groenten, fruit en andere levensmiddelen verkocht.
IndiaNepal_1043Dan vertrekken we voor het laatste stuk. Als we Kathmandu naderen is het weer een schok. Het is gedaan met de rust en het groen. We stoppen op een stoffig plein en lopen naar het hotel. De bagage wordt nagebracht. We krijgen een glaasje cola en sleutel 308 van Hotel Buddha. Het is jammer genoeg weer een piepkleine kamer. Als de tassen gebracht zijn, kunnen we er onze kont bijna niet keren. Er is geen airco of fan te bekennen. We doen het er maar mee. Ook de badkamer is van Madurodamformaat. Ik schat nog geen 2m² met daarin een douche, wastafel en een toilet. Na het douchen ia alles dan ook zeiknat. Maar dat is hun probleem. Wat wel erg fijn is, is dat er een gezellige tuin is. Daar gaan we dan na het douchen ook snel naar toe. Het is daar prima zitten. En met een lekkere koude Carlsberg doen ze ons niks.
IndiaNepal_1051Zo denken er meer. Uiteindelijk zit bijna de hele ploeg in de tuin, en besluiten we om met z’n allen te gaan eten bij Thamel House. In eerste instantie lijkt het leuk, maar een hele avond op de grond zitten viel niet mee. Thamel House is een typisch Nepalees restaurant met typisch Nepalese gebruiken en menukaart. Op het laatst wisten we niet meer waar we onze benen moesten laten.
IndiaNepal_1055Als dan ook het eten flink tegenvalt, is dat jammer van de avond. Maar goed, het kan niet altijd meevallen. Morgen beter. Als afscheid kregen we een klein maskertje als souvenir mee. Leuk voor de pléplank. Terwijl we naar het hotel teruglopen regent het zachtjes.we slenteren langs de winkeltjes en zijn ± 11 uur bij Hotel Buddha terug. We gaan lekker slapen.