Om kwart over acht staan we op. Vandaag kunnen we vrij invullen. Om 9 uur ontbijten we buiten op de patio van het hotel. Gisteren zijn Esther, Louis en Alexander doodziek van het raften teruggekomen. Charles en Suzanne v.d.W. zijn vannacht ook flink ziek geweest. Gelukkig hebben wij nergens last van. Om kwart voor tien lolpen we met Truus, Nell, Henk en Ellen naar Trolley Station Santa Clara op de Avenida 10 de Augusto.
ecuador_0683.JPG-for-web-normalVoor een kwartje gaan we naar het oude stadsdeel van Quito. Na een kwartier stappen we uit in oud Quito bij Station Plaza Grande. We volgen de stadswandeling van de Lonely Planet en gaan eerst naar Plaza Grande, ook wel bekend als Plaza de Independencia. We bezoeken het presidentieel paleis ( Palacio del Gorbierno ) en de kathedraal. Daarna lopen we naar Plaza San Fransisco en bezoeken de Monastery of San Fransisco. Er is een Heilige Mis bezig.
ecuador_0685.JPG-for-web-normalDit is een van de mooiste kerken van Quito. Als we door de kerk lopen worden we begeleid door politieagenten. Steven had ons gewaarschuwd voor de criminaliteit op straat. Daarom hebben we alle waardevolle zaken in de kluis van het hotel achtergelaten, maar de bescherming in de kerk gaat wel ver. In de straten en op de pleinen wemelt het van de politie, gewapend met pistool en knuppel. Henk heeft spijt dat hij zijn videocamera niet heeft meegenomen. We bezoeken ook nog de kapel ven Jesus del Gran Poder. Het valt ons op hoe gelovig de mensen hier zijn. We vervolgen de wandeling en komen uit op de Plaza de Santo Domingo. Midden op het plein staat een standbeeld van veldmaarschalk Mariscal Sucre.
ecuador_0686.JPG-for-web-normal

Op de bovenste verdieping van hotel Real Audiencia drinken we wat. We hebben een prachtig uitzicht op het plein, de bergen en de maagd van Quito. Na een uurtje rusten willen we de Iglesia de Santo Domingo bezoeken. De kerk sluit net als we voor de deur staan. Helaas kon je daar na één uur niet meer terecht. Op het plein voor de kerk trekt een kerel erg veel volk. Hij geeft belangstellenden sex lessen. Hij heeft hulpmiddelen, plaatjes en drankjes in de aanbieding. We vervolgen de stadswandeling en rond half 2 is het tijd voor de lunch. Voor allebei een hamburger, cola en friet, en dat voor $ 4,40 samen.  Na het eten gaan we naar de Basilica. Dat is een hele klim. Als we hier aankomen, is hij gesloten. Staan we alweer voor een dichte kerkdeur.
ecuador_0688.JPG-for-web-normalDe Basilica gaat pas om 6 uur open en dat duurt ons te lang. We wandelen door achterafstraatjes, waar het leven zich op straat afspeelt, naar beneden naar Trolley Station Banco Central. In tien minuten zijn we weer bij Santa Clara. Even naar boekwinkel Mundi Libre en dan naar het terras van Magic Bean voor een Pilsener en een caipiriñha. We lopen naar de hotelkamer en schrijven de kaarten, die we in de boekhandel gekocht hebben. Dan gaan we naar het postkantoor, waar we de kaarten afgeven die meteen afgestempeld worden. We strijken neer op het terras van Aladdin. We bestellen er bier en cola, maar slaan de waterpijp over. Even lekker genieten van het straatleven van Quito. Om 18.00 uur zijn we terug bij het hotel voor een welverdiende douche.
ecuador_0687.JPG-for-web-normalNell komt vertellen dat ze niet mee gaat eten. Van Truus wisten we het al, maar Nell voelt zich ook niet lekker. Ze eet vanavond een klein hapje in het hotel. Ciska en Karin gaan met ons mee, Charles slaapt en is ziek. We lopen richting Reina Victoria. Omdat we niet snel een leuk restaurant vinden, besluiten we om weer bij Texas Ranche te gaan eten. We bestellen allebei een steak piementa, plus een cola en een bier. Het is weer overheerlijk en de jaren 80 muziek maakt het sfeervol.
ecuador_0681.JPG-for-web-normalHet is hartstikke gezellig en om half elf sluiten we de tent. Voor $ 21 hebben we gesmuld. Met z’n allen lopen we naar het hotel. Eerst de rugzakken prepareren voor morgen en om 11 uur gaat het licht uit.