Na een redelijke nacht is het om 7.15 uur tijd voor het ontbijt. Dikke zoete geroosterde boterhammen, omelet, boter, jam, thee en een banaan. Phons vond het brood te zoet. Dan is het om 8 uur tijd om met de bus naar de haven van Halong te gaan. Tickets à 30.000 Dong gekocht en inschepen. We hebben een grote boot voor 16 mensen. In de keuken zijn ze het eten al aan het voorbereiden. Op het barretje ligt een schrift waarin we de consumpties kunnen noteren. Iedereen verdwijnt buiten op het bovendek. Daar gaan we.
vcw-15De boot tuft in een rustig tempo de Golf van Tonkin op. We genieten van de zon (is al heet), de bootjes, mensen de karstberg eilandjes. We krijgen pinda’s om dorst te fokken, maar zonder die dingen lukt dat ook wel want het is bloedheet. Rond half 11 gaat de boot voor anker en de kleren uit. Lekker zwemmen. Een aantal waaghalzen springen van bovenaf in het water maar dat is ons te gek. Rustig via een trapje aan de zijkant kom je er ook. Phons legt zijn bril in de boot en als een afgetrainde Jules de Korte duikt hij van de railing in het warme water.
vcw-17De reddingsboeien doen dienst als zwemband. Het water is heerlijk en een beetje zout. Duiken, bommetjes, het is een geweldig gespetter. Thuy, die pas twee maanden kan zwemmen, wil ook leren duiken. Dat kan.  Hij krijgt les van Ferry en Linda. Door de knieën, eerst het hoofd en daar gaat hij. Knal, plat op zijn buik, maar de badmuts blijft op. Anders wordt het haar te nat. We hebben de grootste lol. Thuy probeert het nog een keer. Weer op zijn buik. Op het trapje nog een probeerseltje onder een groot applaus. Alles bij elkaar liggen we wel een uur in het water.
vcw-20Opdrogen op het bovendek en dan is is het 12 uur, etenstijd. We beginnen met grote garnalen en krab. Gelukkig krijgen we les in krabben slopen. Het smaakt fantastisch. Zelfs Phons vindt het heerlijk. Dan komt er heerlijke vis gevold door kip, friet en rijst. Alle afval kan zo in een prullenbak onder de tafel gekieperd worden. We smullen, alles is overheerlijk. Als toetje een banaantje en we kunnen er weer tegen. Voldaan en nagenietend gaan we van tafel. Parels hoeven we toch niet al doet ze nog haar best.
vcw-23Tien minuten later volgt er een plons. Pauline gaat zwemmen en goed voorbeeld doet volgen. We zwemmen weer een hele poos.
Rond 2 uur vertrekken we weer, nu om een tweede grot te bezoeken. De eerste, een kleine, die we bezochten was erg mooi en naturel. Het enige wat daar niet leuk was waren de stuk of 15 insectenbeten op mijn benen. De tweede grot, groter, was wel aardig. Jammer van de overdreven aangelegde paden en de pinguïn vuilnisbakken. Die dingen sloegen nergens op. Terug naar de boot moesten we door het water. Nat worden kon eigenlijk niet, want we waren drijfnat van het zweet. Waar dat vandaan komt snap je gewoon niet.
vcw-22Klein stukje varen naar een strandje. Weinig strand, hoog water, dus klauteren we de loopplank af en gaan door het water naar de kant. Werklui zijn bezig een zware marmeren gedenksteen te plaatsen. Ouderwets met balken en touwen. Wat een zwaar werk. Zwaar werk stond ons ook nog te wachten want in plaats van zwemmen willen we de trap op naar de top van Ti Top.. Samen met Jos, Ferry, Wilfred en Linda overwinnen we de 430 treden. Hijg, puf, maar we kwamen er wel. Het uitzicht over de baai was prachtig.
vc12.JPG-for-web-normal

Na een aantal foto’s weer 430 treden naar beneden. Als beloning nog vijf minuten in het water en om half 5 terug de boot op klimmen voor de terugtocht van zo’n anderhalf uur. Aan boord is het rustig. Iedereen is lam. Er wordt wat gehangen, gelezen of gewoon niks. Als we bijna in de haven zijn valt de boot stil. Volgens Thuy zit er een haai in de schroef. Het probleem is snel verholpen en tegen zessen leggen we na een hoop getoeter aan in de haven van Halong. Met de bus rijden we  terug naar het hotel waar we op bed neer ploffen.
vcw-27

Eerst een beetje bijkomen en dan douchen. We zijn allebei heftig verkleurd. Fijn dat we aftersun hebben.
Even na 8 uur gaan we samen op stap naar de boulevard om wat te eten. Het is nog steeds warm. Niet al te ver weg vinden we een restaurantje waar we een tafel krijgen achter het aquarium. Daarin zwemmen garnalen, vissen en krabben. Die hebben de avond overleefd. Misschien zijn ze morgen aan de beurt. We bestellen bier, cola en een fried noodles met garnalen en een noodles met krab.
vc11.JPG-for-web-normalPhons is helemaal bekeerd. Het eten is erg lekker. Na nog een tweede drankje rekenen we af en lopen we terug naar het hotel. Het is tien uur als we daar aankomen. Nog even tijd om alles weer in te pakken voor de terugreis naar Hanoi. Gossie, alweer een dag voorbij. Wat gaat de tijd snel.