De vakantie zit er op en we maken ons op voor de terugreis. Om 8.45 uur lopen we naar Restaurant Ankor Swiss naast ons hotel. José bestelt een simpel ontbijt en ik een pot thee. De bediening is klunzig en we moeten lang op onze bestelling wachten. Als José de thee inschenkt ligt de halve pot op de vloerbedekking. Lulleke Rozenwater doet voor hoe het moet. Met de duim het dekseltje omhoog duwen en dan schenken. Het smaakt prima!
vcw-169

Om 10 uur rekenen we twee dollar af en gaan we naar de hotelkamer. De tassen en rugzakken worden gechekt en ik reken de rekening van kamer 105 af: $8,45. Om 10.30 uur vertrekken we met het busje naar het vliegveld. Jan-Klaas is er ook weer bij en hij vertelt over de hotels die uit de grond gestampt worden en het opkomende toerisme in Siem Reap.

vcw-170Na een korte rit komen we bij het vliegveld aan en kunnen we inchecken. De stagiaire die ons incheckt moet nog veel leren. Hij doet er 4 tegen zijn collega 11. We betalen $4,50 voor de verzekering en $15 luchthavenbelasting per persoon. De douaneformaliteiten verlopen soepel. Weer een stempel erbij. In de vertrekhal drinken we een overheerlijke cappuccino ($2 per stuk) en om 5 voor 12 is het boardingtime. We lopen naar het toestel van Bangkok Air.

Om 12.15 uur verlaat de ATR72 de startbaan van Siem Reap International Airpot. Een kwartier te vroeg! Als we op hoogte zijn worden de lunch doosjes uitgedeeld. Twee hartig gevulde koekjes, twee brownies, een ijsje en appelsap. Voor de liefhebbers een Leo bier. Dat sla ik natuurlijk niet af. José neemt nog een thee met limoen en we kunnen er weer even tegen. Om 13.15 uur landen we op Bangkok International Airpot. Met de shuttle bus naar de transit hal en inchecken voor de vluchten naar Singapore en Amsterdam. We doden de tijd en bezoeken de smoking room.

Om 15.00 uur is het boarding time. De Boeing 747-400 megatop kiest exact op tijd het luchtruim. We hebben een plaats bij het raam en vinden dit okay. Het video systeem is goed maar niet zo geavanceerd als bij een intercontinentale vlucht. Het eten is weer prima en de tijd “vliegt”. Na twee uur landen we landen we in Singapore. We lopen wat rond en roken op een mooi buitenterras een peuk. Na wat winkeltjes ploffen we neer bij een groot plasma scherm van Philips om wat sport te kijken. Dan lopen we naar gate F58. Onderweg nemen we afscheid van Ferry. Hij vliegt via Zürich naar Amsterdam vanwege een lastminute booking. Na de security check kunnen we boarden en installeren we ons in Boeing 747-400 megatop. Deze keer een plek bij het gangpad wat voor een lange vlucht handig is.  Het is inmiddels bijna middernacht en zes uur later dan in Nederland.

We verlaten om middernacht Singapore. Het toestel zit helemaal vol. Onze club zit op de rijen 59 en 60. Na het handdoekje komt de maaltijd. Als die op is blazen we onze kussentjes op en gaan slapen. Wonderwel lukt dat prima. Al slapende maken we heel wat uurtjes. Zo schieten de 12 uren heerlijk op. Na het ontbijt is het nog een dik uur. Iets na half 7 Nederlandse tijd raken de wielen de Nederlandse bodem. Taxiën naar de aankomsthal en op naar belt 19 voor de bagage. Dat duurt best lang, maar uiteindelijk heeft iedereen zijn/haar spullen. Nog voor de douane nemen we afscheid van elkaar en dan gaat ieder zijn eigen weg.

Bij de automaat regelen we twee enkeltjes Tilburg. Beneden op het perron aangekomen hoeven we amper te wachten. De eerste etappe is naar Rotterdam. We zitten in het halletje, makkelijk met de bagage. Eenmaal in Rotterdam zoeken we het volgende perron. Shit de trein gaat niet naar Breda. We moeten, vanwege werkzaamheden aan het spoor, via Utrecht. De hele zooi naar een ander perron gesjouwd en op de nipper hebben we de goede trein. In Utrecht bijna een half uur moeten wachten want er is een trein uitgevallen. Lang leve de N.S. Met een overvolle trein belanden we in Den Bosch. Nog maar een keer overstappen op de volgende stikvolle trein. Zo zien we op de valreep onderhand heel Nederland voor we in Tilburg zijn. Om 11 uur zijn we in Tilburg en 7 minuten later zitten we in lijn 48. We zijn er bijna.
alg_Huis_voorkantTien voor half twaalf zijn we echt helemaal thuis. Heerlijk! Of het zo moest zijn: een heen- en terugreis met hindernissen.
Zo: de vakantie zit erop. We hebben vier geweldige weken om op terug te kijken. Veel gezien, gedaan, geleerd. De mensen, de oorlog, de cultuur, Vietnam en Cambodja waren in één woord geweldig. Opnieuw maakten we een reis die we niet zullen vergeten.

Nu eerst een bruine boterham met kaas!!!