Nondeju, om kwart over 6 opstaan, want om half 7 moeten we op de boot zijn. Het valt niet mee. Bij het restaurant hebben we water en brood besteld. We zitten beneden in de boot, waar het krap en erg benauwd is. Recht vooruit zitten is niet helemaal mogelijk. De Cambodjanen zitten om half 8 al aan de rijst met kip. Buiten is het landschap erg mooi. Een groen landschap met hutjes tegen een prachtige wolkenlucht.
vcw-149.JPG-for-web-normalDat maakt het nog een beetje goed. By plane zou het maar 45 minuten duren. Wij mogen er zo’n 6 à 7 uur over doen. Binnen is het serieus asociaal heet, de airco doet niks. Af en toe, buiten een beetje uitwaaien of binnen proberen te slapen. Gelukkig smaken de meegenomen broodjes heerlijk. Het water wordt lauw. Tot onze stomme verbazing arriveren we om 12.10 uur in Siem Reap.
vcw-150.JPG-for-web-normalWe hebben een erg snelle boot gehad. De show gaat beginnen. Een aanlegsteiger is er niet. Iedereen aan boord begint te dringen en overal verschijnen plotseling taxichauffeurs. De boot steekt zijn neus in het zand en een smal loopplankje wordt weggelegd. Aan de wal is het een drukte van belang. Brutale kinderen, mensen met bordjes, locals, gewoon een ongelooflijke chaos. We hebben al veel meegemaakt, maar zoiets nog nooit.
vcw-151.JPG-for-web-normalOnze bagage staat ergens op het dek, zoek het maar uit. Met vereende krachten vormen we tenslotte een ketting en gaat alles aan land. Phons staat tot aan zijn knieën in het smerige water. De gids wacht ons op en over een hobbelige stoffige weg leuren we naar de busjes. Eén voor de bagage en één voor ons.
Om in de bewoonde wereld te komen gaan we over een kermisweg. Langs de kant zielige hutjes en straatarme vissers. Schrijnend om te zien.
vcw-152.JPG-for-web-normalDan komen we eindelijk in de stad en horen dat we in een splinternieuw hotel terecht komen. Het is gisteren geopend en het heeft een zwembad. In de lobby worden we ontvangen met een sapje. Een kaart i.p.v. een sleutel en wederom een prachtige kamer. Nummer 105 op de begane grond is voor ons. Als eerste trekken we onze zeiknatte kleren uit en zegenen we de WC in. Snel badkleding opzoeken en op naar de pool.
vcw-153.JPG-for-web-normalPrachtige ligbedden met matrassen en handdoekservice wachten ons. Het water is lauw en zout. We poedelen wat en bestellen bier en een cola. Smaakt heerlijk, maar de rekening is wat minder. Hallo 6 dollar. Om 4 uur houden we het voor gezien en gaan we terug naar de kamer. Phons haalt bij de benzinepomp 2 Tiger bier en 1 cola voor maar $2,50. Dat is heel wat anders. Op bed vallen we in slaap tot 6 uur.
vcw-154.JPG-for-web-normalVlug onder de douche want om 7 uur gaan we eten. Met z’n achten sloffen we door de stad en vallen neer bij Tell. Phons een biefstuk met pepersaus en ik ministronesoep en een hotchicken curry. Dat schuift er wel in. Na het afrekenen lopen we nog wat over de straat en langs de gesloten markt. Op een boventerras nog een koffie en thee gedronken. Bier hebben ze niet. Op de terugweg naar het hotel kopen we nog 2 blikjes voor op de kamer.
vcw-155.JPG-for-web-normalDaar spoel ik eerst het zweet uit de shirtjes en orden de tassen. Mijn bikini is verdwenen, waar is een raadsel. Gelukkig had ik de andere ook meegenomen. De voetbalwedstrijd tussen Manchester United en Bolton Wanderers is nogal interessant voor de liefhebber. Straks slapen. Morgen weer een hele dag voor de boeg. Om 8 uur vertrekken we naar Angkor.