We vertrekken al om 7.30 uur. Daarom ontbijten we niet en drinken we koffie en thee op onze kamer. Het is 439 kilometer rijden naar Kaapstad. Het eerste deel van de route voert door de klein Karoo woestijn. Deze is omgeven door prachtige bergen en alleen via passen te bereiken.Om 9.40 hebben we een koffiestop in Barrijdale. Een gezellig tentje met snelle bediening en heerlijk warme appeltaart.
za-138.JPG-for-web-normalDe liefhebbers konden schnaps keuren. Deze was heerlijk. Na ruim een half uur genieten in het zonnetje, reizen we verder door het mooie landschap. We maken een fotostop bij de Kogmans Kloof, die tussen 1875 en 1877 gebouwd is. Echt genieten van het ruige landschap. Als we de pas verlaten dan rijden we het wijnrankgebied in. Het lieflijke plaatsje Ashton en dan door de brede river vallei met de prachtige muziek van Stef Bos.
za-139.JPG-for-web-normalNa de plaspauze rijden we door het heksen rivierdal en passeren Paarl, het plaatsje dat bekend is van de Nederburg wijn.Om 14.30 uur komen we in Stellenbosch aan. Louis maakt eerst een korte stadsrondrit. Dan worden we bij de VVV gedropt en krijgen van Judith een plattegrond. We lunchen samen met Mieke, Mario, Rob en Wilfried bij restaurant Dros.
za-140.JPG-for-web-normalEen gezellig restaurant dat zeer sfeervol ingericht is. José weet weer iets te kiezen wat niet meer voorradig is. Dan maar een warme kip salade. Ik neem de plain Dros burger met friet. Het eten en de drank smaken voortreffelijk. Ton, Bri en Bobby komen ook bij Dros lunchen. Kan Bobby eindelijk spare ribs eten. Om 15.15 kopen we bij Total Sports een schitterend shirt van het Zuid Afrikaanse nationale rugby team (R539).
za-141.JPG-for-web-normalDan snel naar Oom Samie se winkel, waar we Judith en Sylvia tegen komen. Het is hier erg duur maar wel leuk. Een echte winkel van Sinkel. Het is gaan regenen en om 16.00 uur rijden we naar wijnproeverij Neethlingshof.  We krijgen een rondleiding “van druif tot in de fles” en de gids legt heel goed uit hoe wijnen gemaakt worden. Ook hoe ze gerijpt en bewaard worden. Het hoogtepunt is de proeverij. Uitgelegd wordt hoe dit moet:
1. glas goed schudden zodat wijn rond draait
za-145.JPG-for-web-normal

2. ruiken = neus in het glas steken
3. wijn spoelen in de mond
4. lucht in ademen
5. lucht door de neus uitademen
6. wijn uitspugen. Dit is dus zonde en drinken de wijn lekker op.
De volgende wijnen worden gekeurd:
1. Sauvignon blanc 2001 (wit)

za-142.JPG-for-web-normal2. Golden triangle Chardonnay 2000 (wit)
3. Merlot 1997 (rood)
4. Skiraz 1997 (rood)
5. Golden triangle pinotage (rood)

De excursie is zeer leerzaam en interessant. Sommigen vinden er niks aan. Maar ja dat hadden wij gisteren. De glazen mogen we meenemen. Om 18.30 uur komen we in het Tulbagh Hotel in Kaapstad aan.
za-143.JPG-for-web-normal

Het grote Schuur ziekenhuis (bekend van de 1e open hart operatie), de tafelberg en het Robben eiland hebben we al gezien. In het hotel krijgen we een welkomstdrankje, een brief en de sleutel van kamer 216. Eerst lekker douchen want het was een lange en vermoeiende dag.
za-144.JPG-for-web-normalHet merendeel van de groep vertrekt om 19.30 uur naar het Waterfront voor het diner. Wij besluiten het rustig aan te doen en blijven in het hotel.
In de bar drinken we een aperitief en daarna eten we in het restaurant. José lamsvlees en ik een salade. Wat kun je in Zuid Afrika lekker eten en drinken.

We nemen nog een afzakkertje in de bar, kletsen nog even met de ‘waterfronters’ en gaan rond 23.00 uur slapen.