Om 07.15, als ik bij het restaurant sanitair zit te ontspannen, komt Loek binnen. Hij is vandaag jarig en we zingen met z’n allen “lang zal ie leven”. Ik sla zoals gewoonlijk het ontbijt over en neem een foto van een struisvogel die langs de veranda loopt. Het is hier net een dierentuin.
Om klokslag 8 uur vertrekken we uit het prachtige resort.
za-56.JPG-for-web-normalDrie kwartier later zijn we al in Manzini. We bezoeken de lokale markt en kopen een klein girafje voor op de WC-plank (10 rand). De markt is veel leuker dan de street market van gisteren. Vervolgens gaan we naar de Manzini-mall en drinken bij Steers een heerlijke kop koffie. Judith geeft een tip om warme kleding te kopen. De bodywarmers spreken ons niet aan. Het is niet wat we zoeken.
za-57.JPG-for-web-normalBij de Texaco de blaas geleegd en om 10.15 uur zetten we onze reis door het mooie Swaziland voort. Rond 12.00 uur zijn we bij de grens. Het stempelfestijn begint weer. Alle stempels staan op 1 bladzijde. Het is prachtig weer: zonnig met een strak blauwe lucht. Het passeren van de twee douaneposten duurt zo’n half uur.
za-70.JPG-for-web-normal
We rijden Kwazulu Natal binnen, het land van Sjaka Zulu. Na een goed uur rijden bereiken we onze lunch plaats. Een chique motel complex met een zwembad en een prachtige tuin. Het voorgerecht is een taart die leuk uitgeserveerd wordt. Loek vindt het prachtig en blaast de kaarsjes in één keer uit. Het lunchbuffet is geweldig: brood, rosbief, ham, salade, komkommer, uit, tomaat en kip.
za-58.JPG-for-web-normalWe genieten en kletsen anderhalf uur met Mieke, Mario, Wilfried en Rob.
Als we het souvenirwinkeltje bezoeken is José weg van een zebra. Bij inlijsterij Peter kost zo’n beeld zeker 40 euro. Hier 89 rand. Inpakken en meenemen. Om half drie hijsen we ons weer in de bus. Bijna iedereen slaapt en ik ga weer lekker .NET-en.
Tegen 16.00 uur komen we  bij de Shonalonga Lodge in St. Lucia aan.
za-59.JPG-for-web-normalAls welkomstdrankje staat port klaar. Deze drank is aan mij niet besteed en ik sla daarom over. We worden ingedeeld met Rob en Wilfried.
De lodge bestaat uit een woonkamer, twee slaapkamers, een badkamer met toilet en een keuken. Alles is ingericht. Wederom een prima onderkomen.
za-60.JPG-for-web-normal
Om 16.30 uur vertrekken we met een deel van de groep in twee jeeps naar het strand. We zien voor het eerst de branding van de Indische oceaan. José baadt samen met Bri en Judith pootje. Het is een prachtig strand.
Bertus zet ons af bij de flappentap want morgen moet de excursiepot gevuld worden.
za-61.JPG-for-web-normalDan naar de Spar om het ontbijt in te slaan. Ik koop een mooie baseball cap. Bij de liquor store kopen we nog wat bier. We gaan dan douchen, schrijven en met Bri, Ton en Bobby bij Alfredo’s eten. Ik neem de filet steak met peper saus en José probeert “The catch of the day”. Zowel de steak als de kabeljauw smaken voortreffelijk.
Alfredo’s wijnvoorraadbeheer kan beter want als we nog een zelfde fles droge witte wijn bestellen blijkt hij uitverkocht te zijn. De alternatieve fles is lang zo lekker niet. We maken op het terras bij Bri haar verjaardswijn ‘kortjan’ en rond 23.00 uur zoeken we onze slaapstal op. Rob en Wilfried zijn dan nog niet thuis.