Om 7.15 uur zijn we in de ontbijtruimte. We drinken alleen thee. Voor ons is het te vroeg om te ontbijten. Bij het uitchecken wordt het ontbijt gewoon gerekend. Het was voor de groep besteld. Dit zijn we niet gewend. Hoe zo vrijheid blijheid? Totaal 530 rand afgerekend. Om 8 uur vertrekken we richting Swaziland. We rijden door het Kruger park. De ingang bereiken we pas na ongeveer 1 uur rijden.
za-42.JPG-for-web-normalOm 10.00 uur stoppen we bij een restaurant en souvenirwinkeltjes. Het tappen van de koffie is een heel gehannes. Het duurt een eeuwigheid en José wordt ongeduldig. Ik regel twee pakjes met kaas/tomaat sandwich en we zoeken een bankje met uitzicht op de rivier op. Het smaakt voortreffelijk en we zitten in de stralende zon. We kopen tien grote kaarten en om 11.00 uur vertrekt de bus weer.
za-43.JPG-for-web-normalDe rit door het Kruger park is minder spectaculair dan gisteren. Giraffes, impala’s, olifanten, waterbokken, gnoes, everzwijnen worden gespot. Elma heeft gisteren nog niet genoeg vogeltjes gefotografeerd. De bus moet telkens stoppen en we schieten niet op.
za-45.JPG-for-web-normalRond 13.00 uur leggen we aan voor de lunch. We kletsen gezellig met Loek, Mieneke, Rob en Wilfried. José bestelt een pizza en ik een broodje hamburger met chips (=friet). De kwaliteit van het vlees laat te wensen over, veel harde stukjes, maar de smaak is goed. Om 14.00 uur zetten we onze reis voort. De grens bij Swaziland passeren we redelijk snel. Eerst bij de Zuid Afrikaanse douane een stempel halen en vervolgens in Swaziland.
za-46.JPG-for-web-normal

Judith heeft een aantal gratis condooms meegenomen en deelt ze in de bus aan de vrijgezellen uit. Aids is een enorm probleem in Afrika dus:
Bobby:     just help yourself
Wilfried: don’t be silly, put a condom on your Willy
Rob:         don’t be a fool, put a condom on your toolIn dit koninkrijk lopen veel meer mensen op straat. Het landschap wordt heuvelachtiger.
za-49.JPG-for-web-normal
José geniet met volle teugen en ik geniet van mijn .NET boek. Pas om 18.30 uur komen we in het Mlilwane Game Reserve aan. Het duurt even voor we in onze Beehive kunnen. Het onderkomen is knus en voorzien van twee goede bedden. De deur bestaat uit een stuk hardboard en de klink is een hoorn van een impala. We moeten naar binnen kruipen. Heel komisch.
za-47.JPG-for-web-normalWe hebben wel elektriciteit en laden de accu van onze camera op. We gaan naar de bar en krijgen van Roos een pilsje en witte wijn  aangeboden. Haar rugzak is nog steeds vermist en vanmiddag heeft ze de schade met mijn GSM bij Interpolis gemeld. We zitten lekker bij de open haard en om 19.30 uur schuiven we aan voor het diner. Bobby is niet te genieten. De gezamenlijke doucheruimte vindt hij maar niks.
za-48.JPG-for-web-normalTot overmaat van ramp heeft hij onze zaklamp in de WC laten vallen. Kom op Bobby, bij de HEMA verkopen ze er genoeg! Het avondeten bestaat uit impala en beef + groentes en salades. Jammer dat het vlees koud is. We nemen nog een afzakkertje bij de open haard en om 23.00 uur zoeken we ons beehiveje op. We mogen uitslapen. Jippee!!!

20 juli 2002 Kruger NP – Mlilwane (Swaziland)