Om 6.30 uur klopt Judith op de deur. Het regent en het is mistig. Daarom gaan we weer niet naar God’s window (helaas) en vertrekken we pas om 8.30 i.p.v. 7.30 uur. Nog een uurtje doorpitten. Ik sla het ontbijt over en om half 9 verlaten we Graskop richting Bourke’s Luck Potholes. Een mooie route langs de Blyde rivier canyon. Deze is 18 kilometer lang en 700 meter diep.
za-22.JPG-for-web-normalDe potholes is een fantastisch landschap waar je over rotsen kunt klauteren. Een mooie lage waterval klettert naar beneden. We genieten een uur van dit natuurwonder. De tijd vliegt voorbij en we hebben geen tijd meer voor een bezoek aan het visitor’s center of het restaurant.
Na een half uur rijden zijn we bij de drie rondavels aangekomen.
za-23.JPG-for-web-normalZe hangen half in de wolken en zijn dus inderdaad niet goed zichtbaar. We wandelen een half uur langs een kloof om daarna richting Hoedspruit te rijden voor de lunch. Judith neemt vooraf de bestelling op en om 12.30 uur werk ik een flink broodje hamburger naar binnen. Uiteraard met een pilsje want het is toch vakantie. Het Castle bier verdrijft de laatste restjes van mijn katertje.
za-24.JPG-for-web-normal
José eet een pannenkoek met tonijn en drinkt een kop thee. Om half twee wordt een twintig minuten durende  film over de Hoedspruit endangered species foundation getoond.
Om 14.00 uur vertrekken we in twee jeeps voor onze eerste game drive. Als snel zien we een neushoorn, maar achter een hek. Dit is bijna met alle beesten behalve met een aantal vogels.
za-25.JPG-for-web-normal
Het restaurant (skeletten en kadavers) stinkt enorm. Op het einde van de zit zien we een aantal cheeta’s …. achter gaas! Na een uur ben ik blij dat het afgelopen is. Safaripark de Beekse Bergen is mooier.
Met z’n allen weer de bus in en snel naar de Timbavati lodge in het Kruger park waar we de tassen in bungalow 18 wegzetten en ons warm aankleden voor de avond game drive.
za-26.JPG-for-web-normal
Twee broeken, t-shirt, polo, sweater en jas moet voldoende zijn. Het is baie koud. Om 17.00 uur vertrekken we met ranger Launa voor de drive door Kapama private game reserve.. Het begint te schemeren maar de giraffen en de kudde buffels kunnen we goed zien. Launa ziet aan de sporen waar we moeten zijn en we vinden olifanten met een jong.
za-30.JPG-for-web-normal

Prachtig! We zitten te bibberen op de jeep maar het is de moeite waard. Plotseling rijdt Launa het pad af het gras in.
We rijden recht op een familie leeuwen. De lamp zet moeder, oma en vier welpen mooi in het licht. De jonge leeuwen rekken zicht uit en rollen over het gras. Plotseling lopen ze met z’n vieren verder de bush in.
za-27.JPG-for-web-normal
We rijden achter ze aan en Launa seint de ranger van de andere groep in. Dan zien we de leeuwen met een stekelvarken spelen. Excellent, excellent, roept Launa. We spotten nog wat klein wild: waterbok, duikertje, rooibok (impala). Plotseling stopt Launa en grapt dat de diesel op is. Achter uit een koelbox haalt ze frisdrank en bierkes.
za-28.JPG-for-web-normalWe rijden naar de andere kant van het park waar we om 19.45 uur aan komen. Met de bus rijden we in een half uurtje naar de lodge om ons in het restaurant bij de open haar op  te warmen. Judith heeft geregeld dat we binnen eten. Van de Djoser groep die de reis van Kaapstad naar Johannesburg maakt, krijgen we een springbokkie aangeboden.
za-29.JPG-for-web-normal

Dit als troost voor de slechte start van onze vakantie. Het potjes kos smaakt heerlijk. We drinken een paar wijntjes en om half elf gaan we naar bungalow 18. za-31.JPG-for-web-normalMorgen om 5.15 worden we weer in het restaurant verwacht!!!!!!!