Vrijdag 28 april Teheran – Kashan

Om 7 uur gaat wekker. Om half 8 zitten we aan de ontbijttafel. Hetzelfde als gisteren, lekker en weer prima verzorgd. De tassen worden door de piccolo naar de bus gebracht die in de straat ban het heerlijke restaurantje staat.
Het is bewolkt maar al snel breekt de zon door. We rijden langs het tombe van Khomeiny, een moskee met vier gouden minaretten. Het landschap verandert snel. Het wordt een woestijn. We passeren een groot zoutmijn. Om 09.55 hebben we een plas en koffie/thee pauze vaneen  half uur.

Rond kwart voor 11 komen we in Qom aan. We steken de weg over en lopen naar de Hazrat Masooma Shrine. De vrouwen gaan door een aparte ingang waar ze een chador aan krijgen.  We krijgen een gids toegewezen en moeten als groep bij elkaar blijven. Het is een prachtig complex en extra druk omdat het vrijdag is. Dit heiligdom is werkelijk oogverblindend. De lijken worden over het complex gesjouwd.

Kwart over twaalf  vervolgen we onze reis richting Kashan. Om 13.25 uur hebben we bij binnenkomst van Kashan weer een politiecontrole van vijf minuten. Onze chauffeur moet weer een stempel halen. Kwart voor twee zijn we bij de parkeerplaats en lopen we naar het Abassis traditional restaurant de lunch.
De Iraniërs zitten in kleermakerszit te eten maar wij krijgen, na een kwartier wachten tafels toegewezen. Sole bestelt per tafel 4 gerechten. Na de lunch bezoeken we het Tabatabaee historical house. Om 16.30 uur gaan we naar onze volgende bestemming:  een ondergrondse stad in Nooshabad waar we om 16{50 uur aankomen.
Een stad van 3 verdiepingen onder de grond die aan 3000 mensen bescherming bood tijdens oorlogen. Om kwart voor 6 rijden we naar ons hotel in Sabze. Om half 7 komen we bij het Niasar Green hotel aan.
We krijgen de sleutel van kamer 204, een balzaal met drie 1 persoonsbedden, een 2-persoons bed en een balkon. We besluiten om het tripje naar de rozentuin over te slaan. Dit hebben we in Marokko al gezien. Het is mooi geweest en we zijn aan een douche toe. Een fantastische ervaring. Het internet is niet snel, verder een top hotel, morgen gaan we terug naar basic.

Omdat het hotel best ver van het dorp ligt gaan we in het restaurant van Niasar Green eten. We schuiven aan bij de tafel van Marion en Gerrit. Jose bestelt Tila Pila (tilapia), salade,rijst en cola. Ik bestel chicken kebab, friet en alcohol vrij bier. De bediening is chaotisch. De gerechten worden achter elkaar geserveerd. Ook dubbel, ze weten niet bij welke tafel een gerecht uitgeserveerd moet worden. We hebben lekker gegeten en gaan om 21:30 uur naar de kamer. De tassen reorganiseren en we gaan op tijd naar het tweepersoons bed.