De wekker maakt ons om 10 voor 6 wakker. Voor half 7 sjouw ik de koffers al naar beneden. Marlies staat al beneden. We nemen sap, thee, brood en ei. De eerste groepsleden hebben zich al verslapen. Om 7.10 nemen we afscheid van Ali en  begint onze lange reisdag. Reza is onze nieuwe lokale gids.

De microfoon heeft een flinke piep en echo. Na aan wat knoppen  gedraaid te hebben is dit euvel opgelost. Na een half uur hebben er de 1e stop: politiestop. Gelukkig maar een paar minuten. Dit is gebruikelijk bij het verlaten en binnenkomen van een stad. Om 9 uur hebben we in Bonbab de volgende politiestop en de 1e plaspauze volgt om 9.45 uur Valiasr  Marlies heeft voor oploskoffie en thee gezorgd. Reza speelt als barkeeper  om 10.05 zetten we onze reis voort.
In  Miandiab komen we in het Koerdisch deel van Iran. Om 11 uur rijden we de bergen in. Het is meteen bewolkt. 2e plaspauze om 11:50 in Shahindez.  We staan op een brug en we zijn meteen een bezienswaardigheid voor de Iraniërs. We moeten samen met ze op de foto. Het is 12:45 als we boven op een berg aanleggen om te picknicken.

Om 13:20 uur vervolgen we onze reis. Om 13:40 hebben we boven op de pas (2341 m) weer een politie controle.  14:20 uur 3e plasstop van een kwartier. Dirk en ik hebben een hartelijk contact met 4 koerden. Eentje is even lang als Dirk maar hij staat op een stoep van 30 cm. Om 15:15 komen we bij Tahkt-Soleyman, de Troon van Solomon, aan.

Een uur later rijden we vier kilometer terug naar de vulkaan Zendan-e Soleman. Een deel van de groep klimt in ongeveer 20 minuten naar boven. Met wat kunst en vliegwerk maak ik een foto van de krater. Om 17.10 pikken we de 4 groepsleden op die bij de troon van Soloman zijn gebleven. We rijden verder naar Zadjan waar we gaan dineren. 2,5 uur hobbelen over een erg slechte weg.

Wel een route door een mooi landschap met besneeuwde  bergtoppen op 2450 m. 18:15 uur toiletstop in Dandi van 10 minuten. 18:35 uur politiestop van 5 minuten.  20:05 politiestop Zanjan van 5 minuten. 2o:25 aankomst restaurant in Zanjan. Marlies besteld gemengde kebab Rund lam kip.
We krijgen dezelfde soep als gisteren. Jose drinkt cola en ik alcohol vrij bier met limoen. Het is 21:35 als we naar richting Qazvin vertrekken.

Onze chauffeur Abdoe heeft er een flink temp in.  100 km per uur op de tolweg in de regen. Gerrit gaat bij hem zitten om hem in de gaten te houden.

Om 00:15 uur arriveren we na 700 km in het MarMar hotel. We zijn bekafen krijgen de sleutel van kamer 110. Dit zijn geen reisdagen meer en zeker niet met 1 chauffeur. In 1 woord: onverantwoord.