Vandaag gaan we naar onze vriend Henny in Amsterdam. We hebben vroeg afgesproken zodat we tijd hebben om een museum en de stad te bezoeken.
Na mijn hardlooptraining rijden we om 12.00 uur richting Mokum. Het is rustig op de weg en we komen na vijf kwartier rijden in Zuid Oost aan. De gevel van de flat van Henny is helemaal ingepakt. De Vereniging van Eigenaren laat de flat aan de buitenkant schilderen.
IMG_4422We kletsen wat en dan lopen we naar station Gein waar we de metro naar het centraal station nemen. Het is druk in de hoofdstad, allemaal toeristen. We lopen naar ‘Ons Lieve Heer op Solder’ dat aan de Oudezijds Voorburgwal ligt. Met onze museum jaarkaart hebben we gratis toegang. We nemen de audio tour en lopen op ons gemak door het prachtige monumentale pand.
IMG_4423De uitleg is duidelijk en we krijgen een goede indruk hoe het leven in de Gouden Eeuw. Op zolder is door de Rooms Katholieken een prachtige kerk gemaakt. De hoofd religie was protestants en het Rooms katholiek geloof werd gedoogd, als het maar niet zichtbaar was. Dan realiseer je toch een kerk op zolder waar je de Heilige mis voor de gelovigen kunt houden.
Amsterdam1Na anderhalf uur verlaten we moe maar voldaan het prachtige museum en wandelen we naar het IJ waar we met de veerboot oversteken. We hebben dorst en in een café DE PONT  we speciaal bier en witte wijn. Dit is echt een ballen tent waar het personeel nog veel moet leren. We moeten lang op onze consumptie wachten en het is niet echt gezellig zitten.
Amsterdam2We lopen naar de veerboot, steken het IJ over en wandelen naar de Spuistraat. Henny heeft om 18.30 uur een reservering gemaakt in restaurant Haesje Claes.
Het is druk in het restaurant en we krijgen een leuke tafel toegewezen gekregen. De ober kent maar een paar woorden Nederlands en we moeten de bestelling in het Engels doorgeven. Geen probleem.
IMG_4439De drank en het eten is voortreffelijk, evenals de bediening. Dit restaurant is echt een aanrader. We lopen terug naar het Centraal Station en nemen de metro terug naar Gein. Bij Henny kletsen we nog wat na en dan is het al weer tijd om terug naar Tilburg te rijden.
IMG_4441Het bezoek aan Henny, gecombineerd met een stadswandeling is ons goed bevallen.